Svar på "Bussarnas trafikljus stoppar upp – är det rimligt?" (21/10):
Jag har följt debatten om bussarnas trafikljus och kan givetvis bara hålla med om kritiken. Problemet är nog som vanligt att söka där det uppstått, nämligen vid de skrivbord där man i stället för att prata med folk i verkligheten, själv har försökt sig på att tänka ut något högteknologiskt.
Tanken är god att man vill ge bussarna förtur i korsningarna, men det fungerar inte. Det beror bland annat på att trafikljusen slår om alldeles för tidigt innan bussen ens är i närheten av korsningen. Eller som på Vistvägen innan Berga Centrum, att den buss som ska få grönt först får rött ljus, så att den måste bromsa in och sedan när den nästan står stilla måste ”gasa på” igen. Sedan får övrig trafik rött från alla håll varvid bilarna står på tomgång bara för att se bussen försvinna i fjärran. Ur miljösynpunkt är det förkastligt eftersom både buss och bilar måste accelerera igen från stillastående.
De som hittat på detta bör ge sig ut från kontoret och med egna ögon se hur det ”inte funkar”.
Ett tips till lösning: Skippa GPS-lösningen och skippa tanken på att det ska fungera utan mänsklig inblandning, för att i stället utrusta bussarna med en knapp som föraren kan trycka på när det är så pass mycket trafik att bussen bör få förtur. I 95 procent av dygnets timmar behövs inte dessa trafikljus utan bussarna kommer fram ändå och trafiken kan flyta på som vanligt, till nytta för både miljö och mindre ilska bland trafikanterna. Allt behöver inte automatiseras utan den mänskliga hjärnan mår bra av att ibland fatta egna beslut. Alltså, montera in en knapp där busschauffören själv får avgöra när trafikljusen ska aktiveras.