Tekniken borde ge nya möjligheter

Att stoppa upp övrig trafik när en buss gör högersväng eller kör rakt fram i en korsning, är bara ett exempel på teoretisk klåfingrighet, menar insändarskribenten.

Insändarskribenten undrar när vi får höra en kommunrepresentant säga: Det här blev inte bra, vi får göra om och göra rätt.

Insändarskribenten undrar när vi får höra en kommunrepresentant säga: Det här blev inte bra, vi får göra om och göra rätt.

Foto: Rebecka Jonsson (arkiv)

Insändare2023-10-25 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Bussarnas trafikljus stoppar upp – är det rimligt?" (21/10):

Insändarskribenten "Förväntansfull" sätter ord på det många av oss upplever när det gäller trafikljusens bussprioritering. Att stoppa upp trafik i onödan skapar både irritation och miljömässiga nackdelar, vilket bussarnas trafikljusprioritering är ett exempel på. Det är rimligt att en linjebuss ska ha företräde för att komma ut smidigt på en hårt trafikerad väg, eller vid en vänstersväng, men att däremot stoppa upp övrig trafik, när en buss gör högersväng eller kör rakt fram i en korsning, är bara ett exempel på teoretisk klåfingrighet.

Politiker har tyvärr ofta en benägenhet att se saker bara från en sida och negligerar de nackdelar som deras beslut ger upphov till. I det aktuella fallet, gäller det att väga in risken av att skapa irritation bland andra trafikanter och att bidra till ökade avgasutsläpp. Här har man misslyckats!

Insändaren försöker få ett svar från kommunens representant om rimligheten i beslutet, men det blir som så ofta ett vagt svar om Linköpings hållbarhetsmål och ett försvar av politikernas beslut. När ska vi höra en kommunrepresentant säga: Det här blev inte bra, vi får göra om och göra rätt!

Med dagens teknik borde det väl vara möjligt att styra trafikljusens prioritering på ett bättre sätt, för att både minska irritation och onödiga avgasutsläpp.