Socialsekreterare: Vem ska säga upp sig denna vecka?

Att det skulle vara två handläggare i varje ärende förstår jag inte alls. Vi har fem biståndsbedömare på hundratal ärenden, skriver en socialsekreterare i Linköpings kommun.

Jag är även mycket nyfiken på hur statusen på vårt yrke ska höjas när klienter sedan länge slutat att komma ihåg våra namn på grund av att de sällan har samma handläggare vid två möten efter varandra, skriver en socialsekreterare.

Jag är även mycket nyfiken på hur statusen på vårt yrke ska höjas när klienter sedan länge slutat att komma ihåg våra namn på grund av att de sällan har samma handläggare vid två möten efter varandra, skriver en socialsekreterare.

Foto: Jeanette Lövgren

Insändare2022-10-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Linköpings socialtjänst – en verksamhet i fritt fall" (1/10):

När jag läste Annika Krutzéns svar till "en före detta socialsekreterare" fick jag en stor klump i magen. Du nämner mentorskap, höjda löner, två handläggare i varje ärende samt att säkerhetsställa vår säkerhet och höja vår status. Var snäll och förklara hur du menar. 

I samtliga professioner på Vuxen finns det efter årsskiftet en handläggare per profession som har mer än 10 års erfarenhet. De allra flesta har arbetat på Vuxen i mindre än ett år. Hur ska det då gå att genomföra ett mentorskapsprogram för de nu 15 vakanta tjänsterna vi har? Det finns helt enkelt inte mentorer så det räcker till. Varje vecka går vi och undrar vem som kommer säga upp sig denna vecka.

I början av året genomfördes en höjning av ingångslöner som gjorde att vi med några år i arbetet äntligen fick upp vår lön till ingångslönen. Erfarna handläggare ligger nu alltså på samma lön som nyexaminerade. I förra veckan fick vi veta att lönerna kommer höjas igen. Med 600 kronor för de flesta, men med 1500 kronor för de som arbetat mellan 3 och 6 år. Erfarenhet värderas alltså inte om den är på mer än 6 år.

Att det skulle vara två handläggare i varje ärende förstår jag inte alls. Vi har fem biståndsbedömare på hundratal ärenden. Jag har med en kollega i något enstaka ärende för att klienten är komplex och kontaktkrävande men inte annars. Vem har gett dig denna information?

Samt för att höja vår säkerhet kan det vara lägligt att ha en säkerhetsansvarig som inte glömmer bort att skicka in våra polisanmälningar och säger saker som "men vadå, det har ju gått en vecka sedan du blev hotad så nu lär det ju inte hända något" när vi kommer och efterfrågar larm. 

Jag är även mycket nyfiken på hur statusen på vårt yrke ska höjas när utförare skrattar åt vår situation och klienter sedan länge slutat att komma ihåg våra namn på grund av att de sällan har samma handläggare vid två möten efter varandra?

Slutligen skriver du att vi behöver höja blicken och hitta andra lösningar, och jag ber dig då att göra detta för så som det ser ut nu är det inte långt kvar tills vi inte kan utföra vårt uppdrag. Och då antar jag att allas blickar kommer att hamna på dig.