Svar på "Planerna för nya resecentrum – hur kan allt gå så snett?" (30/12):
Linköpings kommun – lyssna på våra grannar, framför allt de som bor utmed Stångådals- och Tjustbanorna och de resenärer som bor i Åtvidaberg, Västervik och Kalmar. Skulle slutstationen för dessa bansträckningar hamna i Hackefors är det lika med dödsstöten för dessa järnvägssträckor. Redan tidigare i år kunde vi läsa om att det saknades pengar för Stångådalsbanan, vilket skulle innebära en nedläggning. Men nu får den i alla fall vara kvar ett år till.
Jag tror att flertalet resenärer tar annat alternativ för resande om man placerar ändstationen i Hackefors.
Vad kostar det att bygga en ny station i Hackefors samt anpassa den och tidtabellen till den lokala kollektivtrafiken?
Lyssna även på Stångådalsbanans vänner och deras förslag om järnvägen. Dessutom tycker insändarskribenten att man i stället för att bygga helt nytt ska välja att bygga ut och modernisera den befintliga centralstationen.
Järnvägsfrämjandet har mycket övertygande visat att man på det viset kan få fördubblad resandekapacitet till en tiondel av kostnaden jämfört med en hel nybyggnation. Spårkapaciteten blir till och med bättre än i det nu tänkta nybyggnadsprojektet. Nya lokaler för väntsalar, service, kontor etcetera kan komma till genom överdäckning av en del av bangården. Länsjärnvägarnas spåranslutning blir kvar som nu.