Slopa förslaget på parkeringsavgift i Borensberg

Parkeringsavgifter skulle givetvis vara mycket negativt för butiker och andra verksamheter i Borensberg. Redan i dag är det svårt för många företagare att locka hit kunder, menar insändarskribenterna.

Borensberg är en pendlingsort. Många i och omkring Borensberg pendlar dagligen till Motala och Linköping, menar insändarskribenterna.

Borensberg är en pendlingsort. Många i och omkring Borensberg pendlar dagligen till Motala och Linköping, menar insändarskribenterna.

Foto: Peter Calén

Insändare2023-03-01 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Förslaget: P-taxor höjs och fria parkeringar tas bort" (11/2):

Enligt en tidningsartikel utreder just nu Motala kommun att införa parkeringsavgifter i Borensberg. Detta visar på ett tydligt sätt hur det centrala styret i kommunen inte förstår hur det fungerar utanför Motalas centrum.

Borensberg är en pendlingsort. Många i och omkring Borensberg pendlar dagligen till Motala och Linköping. Genom att enkelt kunna ta bilen till pendlingsbussen väljer många kollektivtrafiken från Borensberg, vilket minskar behovet av parkeringar i centrala Motala och Linköping, liksom också trängseln på väg 34. Detta är också bra ur miljösynpunkt.

I Östergötland har det ju i stället varit en ambition att öka antalet pendlingsparkeringar i anslutning till det större kollektivtrafikstråken och sådana har ju byggts på ett antal platser. 

Parkeringsavgifter skulle givetvis vara mycket negativt för butiker och andra verksamheter i Borensberg. Redan i dag är det svårt för många företagare att locka hit kunder.

Om man upplever att det förekommer framkomlighetsproblem på grund av att en del långtidsparkerar på olämpliga ställen löses detta enklast med tidsbegränsade parkeringar, P-skiva och parkeringsövervakning.

Vi uppmanar styret i Motala att inte lägga onödiga skattepengarna på att utreda parkeringsavgifter i Borensberg.