Första förslaget till nya parkeringstaxor, som kom i höstas, skickades tillbaka. Det behövde förtydligas och partierna fick uppdraget att läsa på och komma med sina inlägg. Nu har ett nytt förslag tagits fram, vilket samhällsbyggnadsnämnden godkänt och skickat till fullmäktige för beslut.
Sammanfattat innebär förslaget parkeringsavgift på tre, sex och nio kronor per timme, där centrum får de två högre. De stora parkeringarna runt järnvägsstationen, där det tidigare varit gratis, får avgiften sex kronor i timmen, med möjlighet till månadskort för parkeringarna norr om stationen. Samt avgifter även på boendegator i anslutning till centrum.
Caroline Unéus (M), nämndens ordförande, förklarar att kommunen måste "hämta in" 54 miljoner och att p-avgifterna är en del i det.
– Parkeringar kostar också pengar, underhåll, asfalt bland annat.
Redan när första förslaget kom blev det reaktioner, främst på att gratisparkeringarna vid stationen blir betalparkeringar.
– Idag har det blivit så att många boendeparkerande ställer sig på pendlarparkeringen. Är du fastighetsägare har du ansvar att se till att det finns parkeringar till dina hyresgäster, säger Unéus som en förklaring.
– Där har vi också försökt att se till att det ska vara billigare att hyra en parkering av fastighetsägaren än att parkera på de allmänna parkeringarna, säger Martin Grändås (S), 2:e vice ordförande.
Maxtiden för parkering i centrum var satt till två timmar men har ändrats.
– Man ska hinna både klippa sig och äta lunch, och handla, och därför föreslog vi fyra timmar och fick igenom det, säger Grändås och tillägger också att möjligheten till kortbetalning, och inte bara mobilappar, ska utredas vidare.
Nämnden vill också utreda möjligheten att sätta upp informationsskyltar, som visar hur många lediga platser det finns och var.
Inför valet 2018 var Moderaternas, och dåvarande Alliansens, löfte fria parkeringar och p-skiva.
– Om vi infört gratisparkeringar skulle det ändå vara parkeringsvakter som skulle se till att vi parkerar rätt, till exempel. Tiderna har förändrats även för vår kommun och vi hade med i budgetförslaget att vi skulle se över detta med parkeringstaxor, på intäktssidan, eftersom man inte gjort något sedan 2007, säger Unéus.
Men ni slogs för fria parkeringar bland annat för cityhandelns skull?
– Tyvärr har vi fått lägga ner det, eftersom det ser ut som det gör. Det som kommit fram, i diskussioner genom Tillväxt Motala, är att det efterfrågas att det ska vara lätt att göra rätt. Tiderna har förändrats och vi är tvungna att ta parkeringsavgifter idag. Sen kan man vända på frågan, vill man att skattekollektivet ska ta det istället?
Förslaget med taxehöjning är redan inräknad i budgeten som fullmäktige beslutade om innan årsskiftet?
– Ja, så är det. Beslutet hade väl på ett eller annat sätt gått igenom, det tror jag, säger Unéus men tillägger att hon anser att det varit viktigt att vara överens och att man därför sköt nämndens beslut framåt.
Kan man ta beslut om en budget där det ligger en taxehöjning som inte är klar?
– Ja, tydligen kan man det. Jag tycker man kan göra det, om det bara finns en majoritet för det.
Medan Grändås säger:
– Jag kan tycka att det är farligt att göra så egentligen. Eller så är det så man får tänka, att ska vi få igenom den här budgeten måste de här pengarna sparas in.