Svar på “Trafikljusen på Vistvägen är ett haveri” (30/9):
Hej “Lucas den frustrerade” och tack för dina synpunkter.
Precis som du skriver i din text så är huvudsyftet med trafikljusen på Vistvägen att göra det enklare för bussarna att ta sig fram, någonting som främjar kommunens mål om att erbjuda snabba och smidiga resor med buss.
Tekniken fungerar så att bussen automatiskt anmäler sin ankomst via GPS när den närmar sig korsningen. I samband med anmälan ges bussen grönt ljus direkt. När bussen lämnat korsningen aktiveras återigen ordinarie schema av grön-, gul-, och rödtider. Grundtanken med
den här funktionen är att förkorta restiderna och göra kollektivtrafiken mer punktlig och pålitlig. Bakom användandet av funktionen står ett gemensamt politiskt beslut fattat av Linköpings kommun och Region Östergötland.
Du har rätt i att bussen på linje 1 inte behöver trafiksignal för att få prioritet för fordonstrafik i korsningen i och med att det är huvudled på Vistvägen. Där behövs bussprio-funktionen endast för att stoppa fotgängare så att bussen kan ta sig fram lättare. Likaså behövs
funktionen för att linje 17, som svänger mot Lillgårdsgatan, ska få prioritet. Intervallerna mellan grön-, gul- och rödtider regleras enligt nationella föreskrifter och därför kan situationer som den du beskriver uppstå, där trafikljusen fortsätter lysa rött efter att bussen
passerat. Om två bussar kommer tätt efter varandra förlängs det röda intervallet än mer för andra trafikanter.
Linköpings kommun arbetar kontinuerligt tillsammans med bland annat Östgötatrafiken för att förbättra bussprioriteten i kommunen. Vi tackar återigen för dina synpunkter och tar med oss dem i vårt framtida arbete.