Polisen: Alldeles för lång snittväntetid

De långa svarstiderna är främst kopplade till anmälan av vissa typer av brott som är den mest tidskrävande hanteringen av samtalen, skriver Frida Nordlöf vid polisens nationella kontaktenhet.

De långa svarstider på 114 14 är ett problem som Polismyndigheten tar på största allvar. Svarstiderna varierar beroende på typ av ärende, region inringaren befinner sig i samt och tid på dygnet, skriver  polisens nationella kontaktenhet.

De långa svarstider på 114 14 är ett problem som Polismyndigheten tar på största allvar. Svarstiderna varierar beroende på typ av ärende, region inringaren befinner sig i samt och tid på dygnet, skriver polisens nationella kontaktenhet.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2023-10-26 19:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Polisen svarar på ledaren ”Orimligt att vänta mer än 40 minuter för att nå polisen” (24/10):

Polismyndigheten arbetar medvetet och konsekvent för att bli mer tillgängliga för de människor som behöver vår hjälp. Vid pågående brott och akut fara för liv och egendom är det 112 som gäller och där har vi korta svarstider. När det gäller icke akuta ärenden är inriktningen att de i första hand ska kunna lösas via polisen.se. Befintliga och nya digitala och automatiserade tjänster utvecklas ständigt för att underlätta för medborgarna och effektivisera polisens arbete.

Med detta sagt, så är dock de långa svarstider på 114 14 ett problem som Polismyndigheten tar på största allvar. Svarstiderna varierar beroende på typ av ärende, region inringaren befinner sig i samt och tid på dygnet. De långa svarstiderna är främst kopplade till anmälan av vissa typer av brott som är den mest tidskrävande hanteringen av samtalen.

Här önskar vi förtydliga att majoriteten av medborgarnas samtal hamnar hos nationella telefonväxeln (NTV) som hanterar bland annat frågor och svar, hänvisningar inom polismyndigheten med mera. Här kommer medborgaren fram snabbt. För prioriterade ärenden som till exempel lämna tips, kommer medborgaren vanligtvis fram inom några minuter.

Polisens kontaktcenter (PKC) hanterar bland annat polisanmälningar. Här inträffar toppar då väldigt många ringer till PKC samtidigt och vår resurs räcker då inte till för att hålla svarstiderna på en rimlig nivå.

Orsaken till långa svarstider är främst underbemanning i verksamheten. En rad åtgärder har vidtagits, bland annat:

* Förstärkning under en period av PKC Stockholm, där belastningen är som störst.

* Arbete för att attrahera och behålla medarbetare på PKC.

* Utveckling av olika tekniska lösningar för att kunna frigöra resurser, bland annat automatisering av mottagningen av anmälningar.

* Utveckling och utökning av antalet e-tjänster på polisen.se som medborgarna kan använda sig av vilket kommer att avlasta 114 14.

Åtgärderna har sammantaget gett resultat. I region Stockholm har kötiderna minskat avsevärt från cirka 1,5 timme i snitt för en månad sedan till cirka 40 minuter den senaste veckan. Snittet är beräknat på alla ärendekategorier mellan klockan 06.45 och 22.30. 

Kötoppar och dalar kan avvika avsevärt från snittet beroende på tidpunkt och beror också på vilken ärendetyp du ringer om. Dock är såklart 40 minuter en alldeles för lång snittväntetid och arbetet för att minska svarstiderna fortsätter med full kraft. Undersökningar visar att medborgarna är nöjda med den hjälp de får när de kommit fram till operatör.