Svar på nyhetsartikeln "Östgötatrafiken höjer återigen biljettpriserna" (8/1):
Jag har rest med Östgötatrafiken i snart 7 år mellan Ödeshög och Linköping, 4 dagar i veckan, och höll på att sätta kaffet i halsen för någon vecka sedan när jag läste Corren.
Ett årskort ska höjas med 1 300 kronor på ett bräde till nästan 14 000 kronor.
Det var den procentuellt högsta höjningen, men det drabbade bara några få, stod det att någon från Östgötatrafiken hade sagt. De ville hellre gynna den största gruppen, de som bor i stan och åker stadstrafik. De fick en knappt märkbar höjning. De som har valet att cykla eller gå. Det har inte vi som bor i Ödeshög.
Så vi som bor i yttre delarna av länet ska alltså få ännu dyrare resekostnad till jobb/skola. Det kommer att kosta 80–100 kronor per arbetsdag att åka till jobbet. Hade jag bott i stan hade det kostat typ ingenting.
Är det så här Östgötatrafiken ska få folk att åka kollektivt?
Utöver det ska ni ta bort buss 677 som är vårt färdmedel hem. Att åka pendel och buss som Östgötatrafiken föreslår är inte aktuellt på grund av stress. Bytestiden är alldeles för kort för att hinna med bussen från Mjölby till Ödeshög. Är tåget sent, heter det så fint att man ska "kontakta tågvärden" som då ska ringa upp busschauffören så att bussen väntar in.
Det fungerar inget vidare. Ibland har busschauffören inte hört ett ljud om att tåget är försenat, att ingen ringt. Ibland är det tvärtom, tågvärden ringer, men busschauffören väntar inte ändå.
Ska vi inte kunna bo i Ödeshög och arbeta på annan ort?
Jag blir så besviken och arg över hur Östgötatrafiken inte tar reda på vilken typ av resenärer de har från mindre orter innan de gör förändringar som missgynnar oss.
I dag, i skrivande stund på buss 677 mellan Linköping och Ödeshög, är vi 19 personer. Är det lite? Det tycker inte vi.
Från flera arga pendlare med årskort som bara några få har enligt Östgötatrafiken,
Annkie Bodiroza
Maria Henrysson med många flera
Svar från Östgötatrafiken:
Jag förstår att en prishöjning kan upplevas jobbig. Anledningen till att priserna höjs är framför allt de ökade kostnaderna för drivmedel som påverkar alla kollektivtrafikaktörer just nu. Östgötatrafiken, som ägs av Region Östergötland, är ett icke-vinstdrivande bolag. Målsättning är att hälften av kostnaderna ska täckas av biljettintäkter och andra hälften av skattemedel. I dag täcks 43 procent av biljettintäkter 57 procent av skattemedel.
Jämfört med att äga och köra bil så är kollektivtrafiken trots prisjusteringarna ett väldigt prisvärt alternativ. För den som väljer att köpa ett årskort är priset för att resa fritt i hela länet 38 kronor per dygn. Dessutom kan biljetten lånas ut till vänner och familj en gång per dygn vid behov, vilket gör att många upplever den än mer prisvärd.
Vi gör årligen ändringar av linjer i kollektivtrafiken för att den ska göra så stor nytta som möjligt för så många som möjligt. Om för få väljer att åka med en linje över tid kan den läggas ner, då kostnaderna för att ha den kvar blir för höga i förhållande till antalet som nyttjar den.
Tillsammans med våra upphandlade trafikföretag jobbar vi på att det ska fungera bra med anslutningar mellan olika linjer och beklagar om det inte har gjort det. Tyvärr är det inte alltid möjligt att avgångar kan vänta in varandra, då det ofta innebär ytterligare förseningar i trafiken som följd.
Tack för att du har valt att resa hållbart med oss.
Per Nelson, marknadschef, Östgötatrafiken