Svar på "Patienten: Jag nekas tid hos Folktandvården – trots abonnemang" (18/1):
Liksom en annan insändarskribent är även jag drabbad av Folktandvårdens underliga rutiner.
Jag har i över 20 års tid betalat en årlig premie för att få tandvård den dag behov uppstår. Så hände det ...
I mellandagarna gick två lagningar sönder och jag behövde ha akut tandvård. Jag fick en tid omgående där man gjorde en tillfällig lagning och välkomnade mig tillbaka att kontakta Folktandvården efter helgerna för att boka tid för en riktig och långsiktig lagning.
Döm om min förvåning när en receptionist vänligt men bestämt meddelade att jag inte var välkommen för att få önskad lagning. Skälet till detta var att man prioriterade barns dåliga tänder. Min första tanke var hur svenska barn kan ha så dåliga tänder helt plötsligt som gör att inga andra patienter får hjälp?
Så sent som i slutet av november betalade jag cirka 4 000 kronor för tandvård för 2025. Troligen finns det många patienter/kunder i Linköping som också betalat och som går i god tro att man har tandvård när det behövs.
Jag önskar svar från ansvariga personer på Folktandvården: Hur kan ni fakturera för en tjänst, tandvård 2025, som ni vet att ni inte kommer att kunna uppfylla?
I min värld kallas detta bedrägeri – att lura någon att betala för en tjänst som inte finns.
Jan-Eric Nylander
Svar från Folktandvården:
Så bra att du fick en tid omgående för att åtgärda de lagningar som gått sönder.
Vi beklagar verkligen det bemötande du fick vid ditt telefonsamtal, självklart ska du också få permanenta ersättningar på dessa tänder.
I första hand på din ordinarie folktandvårdsklinik, i andra hand på någon av våra övriga kliniker.
Annika Hurtig och Axel Dahlstedt, verksamhetschefer och chefstandläkare, Folktandvården Östergötland