När jag kontaktade Folktandvården fick jag veta att de arbetar med prioriteringsordning och att man inte får komma enbart för att man har abonnemang, samt hänvisades till digital tandvård för rådgivning.
Visst, prioritering är nödvändigt för patienter i riskgrupper, men abonnemangskunder bör också beaktas i planeringen. Om det är kundens ansvar att få en tid bör detta framgå av avtalet. Annars förväntar man sig att bli kallad regelbundet.
Om Folktandvården inte kan möta efterfrågan bör de samordna med andra kliniker eller överväga att ta in privata aktörer för att minska belastningen. Tandvård är en viktig del av hälsan, och abonnemangskunder förväntar sig att få det som utlovas – åtgärder som behövs för att behålla en god munhälsa, vilket borde vara regelbundna undersökningar.
Karin
Svar från Folktandvården:
Frisktandvårdsavtalet innefattar förebyggande åtgärder och tandvård baserat på en individuell behovsbedömning till en fast kostnad.
Det ingår också kostnadsfri rådgivning som kan bokas via Digitala Folktandvården. Avtalet gäller hos Folktandvården i hela Sverige, till exempel vid behov av akut tandvård på annan ort.
Vi förstår att du undrar över att ingen undersökning utförts på fem år. Du gjorde helt rätt i att höra av dig till din klinik och vi beklagar att du inte erbjöds en tid. Vår strävan är att i fall som ditt i första hand erbjuda tid på den klinik man besökt tidigare och i andra hand på någon av våra övriga kliniker.
Vårt uppdrag är att främja en jämlik munhälsa i Östergötland och att finnas för alla invånare som vänder sig till oss. I det arbetet är hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder grunden. För att våra resurser ska räcka till för alla prioriterar vi vårdtiden enligt en politiskt fastlagd prioritetsordning, så att patienter med störst behov får hjälp först.
Annika Hurtig och Axel Dahlstedt, verksamhetschefer och chefstandläkare, Folktandvården Östergötland