Svar på "Vem tar ansvar för Östgötatrafikens förseningar?" (30/1):
Tack för din insändare Viktor. Vi beklagar verkligen den senaste tidens störningar och förstår att det har orsakat problem för många. Årligen görs 4 miljoner resor med Östgötapendeln. Jämfört med andra pendeltågsystem i Sverige är Östgötapendeln den med bäst punktlighet. Men vi är förstås ändå inte nöjda med utvecklingen som har varit den senaste tiden.
Östgötapendeln körs på en av Sveriges mest trafikerade bandelar (Södra stambanan genom Östergötland). Denna del av järnvägen är hårt belastad. Här ”samsas” pendeltåg, regionaltåg, snabbtåg och godståg om samma infrastruktur. Anläggning och infrastruktur är i dåligt skick i dag eftersom underhållet är eftersatt sedan en längre tid. Det leder till en del operativa störningar som kan ta allt mellan 5 minuter och 10 timmar för Trafikverket att åtgärda. Om ett eller flera tåg drabbas av en försening, påverkas ibland även andra tåg av störningarna, vilket leder till att ännu fler resenärer drabbas.
På Östgötatrafiken jobbar vi nära trafikföretagen som sköter trafiken och underhållet samt Trafikverket som ansvarar för infrastrukturen och underhållet av signalsystem och järnväg. Tillsammans hanterar vi tillfälliga störningar men driver också på arbetet för en mer stabil och pålitlig pendeltågstrafik. De kommande åren planerar Trafikverket en del större banarbeten, vilket förhoppningsvis ska leda till en mer robust infrastruktur i framtiden. Det kommer påverka trafiken och våra resenärer. Vi arbetar för att få all information om arbetena som ska utföras i god tid från Trafikverket, så att vi tillsammans med trafikföretagen i länet kan säkerställa och erbjuda ersättningstrafik samt informera för att det ska bli så bra som möjligt för resenärerna samtidigt som infrastrukturen förbättras.
Tillsammans med Trafikverket, trafikföretagen och länets kommuner ska Östgötatrafiken fortsätta ta ansvar för att utveckla och erbjuda attraktiv kollektivtrafik i Östergötland.