I september gjordes 19 000 kontroller

Vi arbetar aktivt med att effektivisera kontrollerna och för att få fler att förstå att de ska validera sin biljett, skriver Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken.

Vi arbetar aktivt med att effektivisera kontrollerna och för att få fler att förstå att de ska validera sin biljett, skriver Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken.

Foto: Arkiv

Insändare2023-10-10 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Östgötatrafiken svarar på "Jag har tröttnat på flatheten kring biljettkontroller" (6/10):

Vi förstår att det beteende som du beskriver väcker irritation. För att kollektivtrafiken ska fungera bra och kunna utvecklas är det viktigt att alla resenärer har en giltig biljett samt att alla alltid validerar sin biljett när de stiger på. Vi vet att det tyvärr inte alltid är fallet. Vissa resenärer har ingen giltig biljett och vissa har en giltig biljett, men väljer att inte validera den i biljettläsaren. Det är ett problem både för oss och andra kollektivtrafikaktörer i landet och vi diskuterar återkommande åtgärder för att komma åt problemet. 

Kontrollverksamhet här i Östergötland är relativt omfattande. I september gjordes 19 000 kontroller. Våra kontrollanter har planerade pass på utvalda linjer men tillkallas även vid misstanke om fuskåk. Den som inte har giltig biljett riskerar att få en så kallad tilläggsavgift på 1 500 kronor.

Vi arbetar aktivt med att effektivisera kontrollerna och för att få fler att förstå att de ska validera sin biljett.