Jag har tröttnat på flatheten kring biljettkontroller

Östgötatrafikens flathet vad gäller kontroll av biljettbetalning på stadsbussarna fortsätter, skriver en resenär.

Var finns kontrollanterna? Under alla år har jag sett en kontroll och det var en sommareftermiddag då solen sken och folk var på landet, skriver en Linköpingsbo.

Var finns kontrollanterna? Under alla år har jag sett en kontroll och det var en sommareftermiddag då solen sken och folk var på landet, skriver en Linköpingsbo.

Foto: Östgötatrafiken/Karolina Wiborn

Insändare2023-10-06 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Minst tre gånger i veckan åker jag som pensionär till och från city med buss nr 1 eller någon gång med buss nr 5. 

Följande situation har jag iakttagit:

1. Unga män (18–30 år ungefär) stiger på bussen med telefonen i handen utan att hålla den mot något alls, cirka var fjärde person vid lunchtid och var tredje på eftermiddagen, klockan 15–16.30.

2. En del går in på mitten av bussen och har inget kort eller någon telefon i handen.

3. Många ungdomar håller inte sin biljett i handen och visar inte om de har skolkort.

4. Bussförarna säger inte till och använder inte mikrofon för att få resenärer att betala. 

5. Den senaste tiden går bara två på där fram och resten ställer sig i kö, till exempel vid Trädgårdstorget, för att gå på längst bak. Jag såg sju personer, även medelålders göra så, vid flera tillfällen olika dagar förra veckan. 

6. Om två går på där fram betalar första personen och den andra smiter förbi – vanligt!

7. Några stiger på nästan samtidigt som bussen ska köra iväg, till exempel vid Resecentrum och det är sällan av stress, men betalar aldrig. 

När man påpekar för chauffören, som kanske inte sett allt som händer, får man till svar: A) Vi får inte säga till, B) Man är inte van att betala, C) Det blir bara bråk då.

Alltså: Vi ärliga pensionärer ska alltså stå för andras kostnader. 

Resultat: Bussarna går allt glesare under helger och vid lunchtid då pensionärer gärna åker buss. Var finns kontrollanterna? Under alla år har jag sett en kontroll och det var en sommareftermiddag då solen sken och folk var på landet. Två personer i 40-årsåldern utvisades ur bussen och kontrollanten följde med ut.

Ni skulle gladeligen få in en extra kontrollantlön varje dag de första veckorna, innan man lärt sig att det lönar sig att betala för sig. Varför inte köra en annonsdrive? Jämför med förhållanden i andra länder där varje linje har en kontrollant varje dag några timmar. Varför är det så slappt när vi har ekonomisk kris i både kommun och landsting? I en del länder har man kännbara böter på upp till 60 euros.

Skärpning!