Svar på debattartikeln "Vi arbetar för att utveckla kollektivtrafiken" (17/8):
Det är jättebra att Annette Ohlsson lyfter problemen med att resa kollektivt över länsgränserna. Jag håller med om att denna fråga till stor del ligger på nationell nivå, och att det är olyckligt att man inte kommit vidare med Gerhard Wennerströms utredning om nationellt biljettsystem (SOU 2020:25). Varför händer inget? Här behöver östgötapolitikerna ligga på!
Det är ingen lyckad lösning att det sitter 21 olika regionala kollektivtrafikmyndigheter runtom i landet och utvecklar sina egna säljkanaler med hemsidor och appar för vad som till stora delar är skattepengar. Ibland finns det bilaterala samarbeten om tekniska lösningar, som till exempel mellan Östgötatrafiken och Skånetrafiken. Ändå är det inte möjligt att köpa en lokal resa i Skåne genom Östgötatrafikens app. Varför? Om inte de allmännyttiga aktörerna klarar av att samordna detta, kommer vi aldrig att kunna få med de kommersiella aktörerna som tjänar pengar på att knyta kunden till den egna säljkanalen med medlemskap, bonuspoäng och annat.
Jag åkte häromdagen från Ronneby hem till Linköping. Biljetten gick varken att köpa i Blekingetrafikens eller Östgötatrafikens säljkanaler, däremot genom Kalmar länstrafiks app, trots att varken start- eller målpunkt ligger i Kalmar län. Ska det behöva vara så?
Annette Ohlsson pekar på Resplus-samarbetet, och jag hade gärna köpt min biljett genom SJ eller Samtrafikens egen säljkanal (resrobot.se). Min resväg via Kalmar finns dock inte med där (åtminstone inte utan att jag skickligt manipulerar förinställningarna). Anledningen är att det går snabbare att åka via Hässleholm. Rätt tänkt, kan tyckas, men eftersom fjärrtågen på Södra stambanan allt som oftast är utsålda, är den resvägen i praktiken inte möjlig för den som vill köpa biljett kort tid före avgång. Har man riktig tur kan man få tag i en av de sista biljetterna i snabbtågen till ett pris på över 1 500 kronor. Resan i Kalmar länstrafiks app tar visserligen någon timme längre, men kostar bara 251 kronor.
Problemet med utsålda fjärrtåg på Södra stambanan är extra stort under semesterperioden. I mina nätverk med många internationella järnvägsexperter och -bloggare har det rapporterats om personer som under sommaren till och med tvingats flyga hem från Stockholm till kontinenten för att de – trots att de är järnvägsexperter! -- helt enkelt inte lyckats navigera rätt i biljettdjungeln och hitta en tågbiljett från Stockholm till Malmö/Köpenhamn.
I något extremt fall från slutet av förra sommaren, när många svenska semesterfirare var på väg hem från kontinenten, vet jag att nästa icke slutsålda avgång från Malmö till Stockholm hos Samtrafiken/SJ låg hela tre dygn framåt i tiden. I sådana lägen är en resa som kombinerar de regionala trafikuppläggen mycket attraktiv, även om den tar längre tid. Vilken lösning har SJ och Samtrafiken på det här problemet till sommaren 2024? Tänker ni fortsätta att bara presentera resealternativ som är slutsålda eller säljs till ockerpriser?
Att vi får en enhetlig säljkanal för all kollektivtrafik i hela Sverige är ett rimligt krav på medellång sikt, men ambitionerna måste vara ännu högre! Reser man med järnväg eller annan kollektivtrafik över landsgränserna i Europa blir det snabbt orimligt svårt att hitta biljetter. Flygbiljetterna däremot är bara ett par knapptryckningar bort. Vad gör våra EU-politiker i den här frågan?