Vi har återupptagit dialogen med elflygsaktören

Heart Aerospace är ett synnerligen spännande företag med en produkt i tiden. De är också välkända för oss efter deras förra etableringsrunda som skedde 2021–2022, skriver Niklas Borg (M) och Louise Felldin, näringslivsdirektör.

Bolaget Heart Aerospace och dess grundare Anders Forslund är en svensk pionjär inom kommersiellt elflyg.

Bolaget Heart Aerospace och dess grundare Anders Forslund är en svensk pionjär inom kommersiellt elflyg.

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2023-02-09 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på “Se till att elflygsfabrik etablerar sig i Linköping” (7/2):

Signaturen Michael vill uppmärksamma oss i Linköpings kommun på att Heart Aerospace, en svensk pionjär inom kommersiellt elflyg, aviserat att de behöver lämna Säve och Göteborg och att bolaget borde vara en intressant etablering för Linköping. 

Vi delar Michaels åsikt att Linköping är en av Sveriges mest välutvecklade städer med goda förutsättningar och en nationellt och internationellt stark position inom teknik, IT och flyg. Vi delar också hans beskrivning av Saab som en viktig motor för stadens tillväxt och utveckling. Såväl verkstadsindustrin, där Saab finns, som techsektorn (IT-företagen) har vuxit kraftfullt de senaste 5–8 åren såväl i arbetstillfällen som nya bolag. Techsektorn i Linköping har vuxit starkast av alla jämförbara svenska städer och sysselsätter i dag cirka 13 000 anställda.

Vi känner dock inte igen oss i Michaels påstående att vi i Linköping inte vill få till etableringar. Bara under 2022 landade vi tolv nya, markkrävande, företagsetableringar i vår kommun och var i etableringsprocess med åtskilligt fler bolag. Att möjliggöra för investeringar och etableringar är högprioriterat i kommunens näringlivsarbete, ett arbete som i 9 fall av 10 sker bakom lyckta dörrar.

Heart Aerospace är ett synnerligen spännande företag med en produkt i tiden. De är också välkända för oss efter deras förra etableringsrunda som skedde 2021–2022. Våra förhandlingar med bolaget kom långt men bolaget valde att kvarstanna i Göteborg. Nu är läget annorlunda och vi har redan återupptagit dialogen.

Som Sveriges flyghuvudstad ser vi mycket positivt på att komplettera Linköpings befintliga, globalt ledande, flygplans- och drönartillverkare med en eller flera aktörer inom elflyg.