Mineralbrist – ett framtida problem för elbilar

Som brukligt är ju inte dessa framstressade lösningar bra. Kommer ni ihåg att dieselbilar klassades som "miljöbil" för inte så länge sedan, menar insändarskribenten.

Insändare2022-10-11 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Elbilen är fortfarande klart bättre för miljön" (8/10):

Att elbilen skulle vara klart bättre för miljön. Säkert kan det vara så. Men jag läste en artikel som Hanif Bali skrev i en annan tidning där han lutade sig på två rapporter från Internationella energirådet, IEA, respektive Geologiska forskningscentralen i Finland som visar hur mycket mineraler det krävs för att skifta från fossila bränslen till ett helt elektrifierat och förnybart samhälle. Siffrorna är deprimerande. Den totala mängden av kända metallreserver understiger behoven med hästlängder.

”Det är väl bara att börja öppna gruvor”, tänker optimisten. Problemet är att det inte räcker att gräva upp varenda metall- och mineralreserv som i dag är känd för människan. Bara de kommande åren skulle vi behöva 4,5 miljarder ton koppar. Men världens kända oexploaterade kopparreserver ligger på blott 800 miljoner ton.

Att smälta kungastatyer och kyrktak räddar inte heller Elon Musks batterifabriker. Den totala mängden koppar som mänskligheten har utvunnit genom historien är blyga 800 miljoner ton. Återvinning löser alltså inte bristen.



För andra metaller ser det tyvärr ännu sämre ut. Av litium, som är den kritiska metallen för att producera batterier, krävs omkring 944 miljoner ton. I världens kända reserver finns bara 10 procent av detta. Och listan bara fortsätter: kobolt 3,4 procent, vanadium 3,52 procent, grafit 3,57 procent, nickel 10 procent ... Det är uppenbart att vi behöver smälla upp gruvor snabbare än orcherna i Mordor.

Så dagens batterier är ju inte heller en lösning på problematiken. Sen behöver vi ju inte ens tänka på den arbetsmiljö som ofta råder i dessa gruvor.

Som brukligt är ju inte dessa framstressade lösningar bra. Kommer ni ihåg att dieselbilar klassades som "miljöbil" för inte alls så länge sedan. Självklart måste vi tänka på miljön – men tänk långsiktigt!