Elbilen är fortfarande klart bättre för miljön

När en elbil väl skrotas kan batteriet ofta återbrukas och delar kan återvinnas. Räknar man in det så blir elbilen ännu bättre, menar insändarskribenten.

När en elbil väl skrotas kan batteriet ofta återbrukas och delar kan återvinnas. Räknar man in det så blir elbilen ännu bättre, menar insändarskribenten.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2022-10-08 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Bättre åtgärder än elbil för att minska koloxidutsläpp" (6/10):

Insändaren blandar vilt, överdrivna siffror för att stötta hans tes tillsammans med rena osanningar. Nedan genomgånget hur det egentligen är.

Skribenten börjar med: "Om den nu behöver räddas". Jorden alltså. Han tror inte på forskningsvärldens konsensus om klimatförändringarna. Han fortsätter med: "Vad vi gör här i Sverige har ingen eller i varje fall helt försumbar effekt". Om alla tänker som så, då kommer ingenting att hända. Finns massor med länder i Sveriges storleksordning, 0–20 miljoner invånare. Om man slår ihop alla dessa länder så blir det runt 2 miljarder! Alla behöver göra sitt. Utsläpp/invånare är det rätta måttet.

Ska vi ens fortsätta lyssna på skribenten och ändå tro på någon form av legitimitet i hans ord gällande miljö? Det verkar ju inte vara skribentens högst prioriterade område direkt. Låt oss fortsätta läsa.

”Att tillverka ett enda batteri på 100 kWh (inte standardeffekt i dag) resulterar i 15–20 ton koldioxidutsläpp”. För det första är det ju som han säger inte standard med 100 kWh. Snitt för en elbil i dag är snarare runt 70–80 kWh. Batterier blir hela tiden effektivare och släpper ut mindre vid tillverkning, så när 100 kWh är standard så kommer det släppa ut mindre än i dag. Hur mycket släpper då 75 kWh ut i dag? 1 kWh ligger på cirka 60 kg co2 i dag vid tillverkning i snitt. Men låt oss räkna på det dubbla, 120 kg i stället. Det är det högsta jag har läst om i närtid och gällde en Polestar 2, producerad i Kina jämfört med en Volvo xc40 i Sverige. En inte allt för rättvis jämförelse. I så fall släpper batteriet ut 9 ton CO2.

"En Mercedes 220 diesel släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer". I teorin ja, i verkligheten nej. Den drar minst 0,5 l/mil när den körs i snitt. Det motsvarar 135 gco2/km. Sen tillkommer runt 25 procent vid raffinering med mera. Totalt 170 g/km.

Alltså: 9 000 kg för ett batteri. 1,7 kg/mil för en diesel => 5 300 mil. Runt 4 år innan batteriet har ”körts in”. Men även om man nu skulle kunna köra en dieselbil i 10–13 år, vad gör man då med dieselbilen efter detta när elbilen i snitt rullar nästan det dubbla innan den är slut? Elbilen är fortfarande klart bättre för miljön även i det fallet. När den väl skrotas kan batteriet i bilen ofta återbrukas och delar kan återvinnas. Räknar man in det så blir elbilen ännu bättre. Elbilen är framtiden.

Gällande alternativa bränslen så är grundproblemet själva förbränningsmotorn. Runt 70 procent av energin blir bara värme! Den är så ineffektiv och har ingen framtid.