Mest ekonomiskt att lägga nya stationen nära E4

Trafikverkets förslag om placeringen i anslutningen till E4 måste vara det bästa och också det mest ekonomiska förslaget, menar insändarskribenten.

Det största problemet tycks dock vara att den nya stationen måste ligga så nära den nuvarande som möjligt, menar insändarskribenten.

Det största problemet tycks dock vara att den nya stationen måste ligga så nära den nuvarande som möjligt, menar insändarskribenten.

Foto: Victor Bomgren

Insändare2022-11-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Nu ska detaljerna kring Ostlänken stakas ut" (14/11):

Då det gäller Ostlänkens dragning genom Linköping krävs det säkert många svåra ställningstagande. Men enligt artikeln i ÖC verkar det som en rakare sträckning är viktig för att undvika omflyttning av andra verksamheter, som skulle bli dyrt. En viktig faktor är också integrationen av Skäggetorp. 

Det största problemet tycks dock vara att den nya stationen måste ligga så nära den nuvarande som möjligt. Vi har en central station och att placera ytterligare en dubbelspårig järnväg med tung trafik genom tättbebyggda områden med allt vad det innebär kan inte vara önskvärt.

Trafikverkets förslag om placeringen i anslutningen till E4 måste vara det bästa och också det mest ekonomiska förslaget. En ny station mellan Skäggetorp och Tallboda med ett snabbspår till Resecentrum och ett ut mot Ekängen, enligt ett tidigare förslag med uppbyggnad av Linköpings sjöstad, längs Roxens strand bör inte vara utopi. Bättre än att bygga på bra åkermark långt från järnvägen.