Ludvigsson: Släpp prestigen – behåll vårt resecentrum

Med tidigare helt bisarra förslag att förlägga Stångådals- och Tjustbanans slutstation till Hackefors har kommunen visat att man inte bryr sig eller kanske helst ser nedläggning av banan, vilket är ett mycket kortsiktigt resonemang, skriver Johnny Ludvigsson.

Med några smarta förändringar så får höghastighetståget rum. Man slipper stora förändringar av Linköpings stad, men sparar åkermark. Härtill sparar man massor av pengar som kan utnyttjas mycket bättre, skriver Johnny Ludvigsson.

Med några smarta förändringar så får höghastighetståget rum. Man slipper stora förändringar av Linköpings stad, men sparar åkermark. Härtill sparar man massor av pengar som kan utnyttjas mycket bättre, skriver Johnny Ludvigsson.

Foto: Lisa Kustvik

Insändare2025-03-04 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på debattartikeln "Ny station ovan spåren – för en tiondel av kostnaden" (26/2):

Mycket starka skäl framförs av Bengt Walla i Corren för att bibehålla nuvarande järnvägsstation. Med några smarta förändringar så får höghastighetståget rum. Man slipper stora förändringar av Linköpings stad, men sparar åkermark. Härtill sparar man massor av pengar som kan utnyttjas mycket bättre. 

Exempelvis får då Linköpings kommun råd att bidra till att Stångådalsbanan underhålls och förbättras när den järnvägen får behålla sin naturliga anknytning till resecentrum. Med tidigare helt bisarra förslag att förlägga Stångådals- och Tjustbanans slutstation till Hackefors har kommunen visat att man inte bryr sig eller kanske helst ser nedläggning av banan, vilket är ett mycket kortsiktigt resonemang. 

Dels är järnväg, även Stångådalsbanan, viktigt ur klimatsynpunkt, järnvägen är viktig för Kisa, Rimforsa, Åtvidaberg. Dels verkar politikerna ha glömt bort att Kalmar län är en viktig del av Sydöstra sjukvårdsregionen, att Kalmar och Västervik båda är knutna till Linköpings universitet med studenter, lärare och forskningssamarbete, och många pendlar till sina arbeten. Med Linköpings ointresse skulle Kalmar kunna vända sig till Lund, och Västervik, i bästa fall, till Norrköping.

Det är bra med bättre och snabbare tågförbindelse med Stockholm, men viktigt att också behålla och snarare förstärka samverkan med sydöstra Sverige. Släpp prestigen, behåll vårt resecentrum och satsa också på Stångådals- och Tjustbanan.