Lösningen på klimatet är inte elbilar

Insändare2022-10-13 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Elbilen är fortfarande klart bättre för miljön" (8/10):

Filip Bjurling påstår att jag far med osanning i min insändare. Mest riktar han sig mot min frågeställning om jorden behöver räddas eller ej. Jag kan nog hålla med om att det kanske blir nödvändigt med åtgärder för att komma till rätta med klimatet, men den lösningen är definitivt inte elbilar eller transportsektorn över huvud taget, enligt min uppfattning. Som väl är får man ju tycka vad man vill och då är det självklart inte alla, men jag tror ganska många som delar min syn på elbilsproblemet. 

Men detta till trots så respekterar jag Filip B:s åsikt även om jag inte delar den. Så det här att jag blandar siffror med överdrifter. Låt mig då bara påpeka att uppgifterna är hämtade från en mycket trovärdig källa som jag också hänvisade till i min insändare. 

Men låt oss rent hypotetiskt anta att Filip B:s uppgifter är närmare sanningen än min källas. Då är det ju så att den av mig åberopade bilen, Mercedes 220 diesel skulle gå att köra runt 4 år för ”normalbilisten” för att komma upp i elbilsbatteriets koldioxidutsläpp. Låter kanske inte så dramatiskt med 4 år, men tänk då på att 10 bilar motsvarar 40 år och 100 bilar 400 år och så vidare. 

I månadsskiftet september–oktober fanns det cirka 7 miljoner registrerade bilar i Sverige, därav cirka 250 000 elbilar inklusive hybrider. Som alla förstår så blir ju siffran på sista raden i det närmast astronomiska som inte på något vis försvarar elbilen utan snarare tvärtom ser vilken miljöbov den är då det blir oändligt många elbilsbatterier, oavsett vilket uträkning man väljer. 

Här kommer också ett citat från SVT Nyheter i ämnet. ”Tillverkningen av batterier till elbilar är ett för många okänt klimatproblem. Ny svensk forskning visar att tillverkningen av ett elbilsbatteri kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil”. Vid tillverkning av elbilsbatterier så krävs det också ansenliga mängder litium som i dag huvudsakligen utvinns i Sydafrika. Som avslutning vill jag också påstå att när vi kommer fram till det år då förbrukade elbilsbatterier skall ”skrotas” på något sätt, så kommer det med all säkerhet dyka upp nya oanade miljöproblem, som jag tror att varken Filip B eller jag har en aning om i dagsläget.