Svar på "Förälder slår larm: "11 barn på promenad – med en ensam pedagog" (9/10):
Jag läste insändaren med stort intresse. Det som beskrevs är enligt mig inte helt förvånande och kan tyvärr säkert förekomma på mer än en förskola i vår kommun.
Det som däremot fick mig att höja på ögonbrynen var svaret från Helen Petersson, avdelningschef förskolan. Jag som förskollärare håller självklart med i det som lyftes i svaret. Att arbeta relationsskapande och på så vis få nära, personliga och tillitsfulla kontakter med alla barn är för mig grunden i vårt arbete. Utan nära genuina relationer kan vi inte anpassa vår utbildning, både gällande omsorg och undervisning utifrån varje barns behov.
Relationsarbetet leder till att vi snabbt kan reagera och agera om vi känner oro av något slag kring varje enskild individ. Precis som Helen skriver krävs noggrann planering gällande organisation, omsorg och undervisning.
Det jag reagerade på är hur Helen Petersson och avdelning förskola gör för att säkerställa att verkligen alla förskollärare, barnskötare och övrig personal arbetar utifrån detta? Min upplevelse är att det både saknas hållbara förutsättningar för den så viktiga planeringen och tillräcklig kompetens kring relationsskapande hos alla medarbetare. Det är en hög vision som beskrivs i svaret, men lever vi verkligen upp till den på våra förskolor i Linköpings kommun?