Jag går ofta runt med min son i Ljungsbro när jag vabbar. Där lämnar man sina barn tryggt på förskolan på morgonen, och när man hämtar får man höra att det varit bra. Men vad betyder “bra”?
De har fått mat, sluppit frysa och fått sin blöja bytt? Det har funnits saker att leka med? De har fått tröst när de behöver? De har fått omtanke och uppmärksamhet? De får individuella anpassningar och utvecklas utifrån sina behov?
Jag har hört att det ska finnas fem barn på en pedagog. Men vad jag ser i praktiken är något helt annat.
Jag började oroa mig en dag när vi var ute och gick och stötte på 15 barn som stod gömda bakom en kulle på förskolegården utan uppsikt. Var fanns pedagogerna? Jo, de stod upptagna med 3 andra barn vardera.
Jag har sett promenader med 16 barn på två pedagog. Samt 11 barn på en ensam pedagog.
Jag vet barn där personalen kallat hen vid fel namn så pass länge att barnet trodde det hette så.
Vad ger vi för förutsättningar till våra barn?
Även om vi antar att alla gör sitt bästa för de här barnen. Hur bra skulle du kunna tillgodose 8 barns behov själv? Skulle du kunna främja deras utveckling och visa den omtanke som du tycker de ska få?
Alla barn har det inte heller bra hemma. De hamnar kanske lätt framför en skärm och får väldigt lite tid med en vuxen. Och vissa har det ännu värre hemma, vem ska fånga upp det om inte förskolepersonalen har tid?
Sist och inte minst så behöver vi ta lärdom om det som skett i Ljusdal, då detta är ett extremt dåligt skydd mot potentiella övergrepp.
Hur har ditt barn det på förskolan? Och hur kan du veta det?
"Orolig förälder"
Svar från Linköpings kommun:
Barnens trygghet är vår största prioritet, och vi gör allt för att varje barn ska känna sig trygg och väl omhändertagen på förskolan. Våra förskollärare, barnskötare och övrig personal har en nära och personlig kontakt med alla barn, och arbetar aktivt för att bygga trygga och förtroendefulla relationer. Vi vet att det är viktigt för barnen att känna sig sedda och förstådda av vuxna som bryr sig om dem.
Det finns ibland en missuppfattning om att det ska vara fem barn per pedagog, bemanningen på förskolan anpassas efter barnens ålder, behov och den pedagogiska verksamheten. Målet är att skapa en miljö där barnen får möjlighet att utvecklas, lära sig och känna trygghet. Vi planerar verksamhetens innehåll noggrant för att säkerställa att varje barn får både omsorg och pedagogisk stimulans.
Alla våra medarbetare arbetar även för att möta varje barns individuella behov. Genom den nära kontakt som personalen har med barnen kan vi snabbt reagera om något inte känns bra, och ge varje barn den omsorg och uppmärksamhet de behöver. Vid oro kring att barn av någon anledning skulle fara illa har vi rutiner för hur det hanteras, både om det gäller hemförhållanden och händelser på förskolan.
Om du som förälder har frågor eller funderingar kring hur ditt barn har det på förskolan, är vi alltid öppna för dialog. Ta gärna kontakt med personalen eller rektorn på förskolan. Tillsammans kan vi säkerställa att alla barn känner sig trygga och trivs i förskolan.
Helén Petersson, avdelningschef förskolan