Svar pÄ "Correns kulturjournalistik nÄr nu ut bÀttre och Àr mer jÀmstÀlld" (17/4):
Behöver en prÀst sÀrskilda kunskaper för att verka som prÀst? Givetvis! Kunskap och förstÄelse av Bibelns texter torde vara en grundförutsÀttning, liksom kunskaper om liturgi. Eftersom det Àven behövs andra kunskaper finns sÀrskilda utbildningar för prÀster. Men, hur Àr det med bönder? Behöver de sÀrskilda kunskaper? Givetvis! De mÄste bland annat kunna lÀsa av och planera hur jorden ska brukas pÄ effektivast möjliga sÀtt pÄ kort och lÄng sikt. Nuförtiden behöver de Àven ha administrativa och naturvetenskapliga kunskaper. Delar av den nödvÀndiga kunskapen lÀr lantbruksskolorna ut; annan kunskap förutsÀtter erfarenhetsbaserat arbete.
Jag kan inte tĂ€nka mig att Corren anstĂ€ller en person som inte har dokumenterad kunskap om vad som krĂ€vs för att arbeta som journalist â kunskaper som bĂ„de kan nĂ„s pĂ„ teoretisk vĂ€g och genom praktiskt, erfarenhetsbaserat arbete. Men, för att arbeta med kulturfrĂ„gor pĂ„ Corren behövs idag inga sĂ€rskilda kunskaper. Min uppfattning Ă€r att Christer Kustvik menar att allmĂ€njournalister, lika vĂ€l som en kulturjournalist med specialkunskaper, klarar av att sköta tidningens kulturjournalistik. Facit av antagandet har vi sett under senare tid. Kultursidan har blivit ytlig och lĂ€ttuggad.
Som jag ser det ska en god kulturbevakning inte bara bevaka kulturevenemang utan ocksĂ„ vara en del av det demokratiska samhĂ€llets kunskapsproduktion â kunskaper med vars hjĂ€lp lĂ€saren ska kunna tillĂ€gna sig redskap för att förstĂ„ sig sjĂ€lv, sin omvĂ€rld och sin kultur. Jag Ă€r ingen anhĂ€ngare av litteratur- eller kulturkanon, men en kanon syftar till att skapa en sĂ„dan fördjupad kunskap och sĂ„dana redskap. Till detta rĂ€cker det inte att intervjua kulturutövare eller recensera olika typer av kulturevenemang.
NĂ€r Corren lĂ„ter journalister koncentrera sig pĂ„ att grĂ€va Ă€r det utmĂ€rkt. En tidning behöver genomlysa komplicerade hĂ€ndelseförlopp och pedagogiskt analysera dem sĂ„ att de blir förstĂ„eliga. Det gĂ€ller sĂ„vĂ€l den kommunala bevakningen som kulturbevakningen. En god kulturbevakning förutsĂ€tter sĂ€rskilda kunskaper och analytiska redskap för hur man ska gĂ„ tillvĂ€ga. LĂ€gg mĂ€rke till att jag inte efterlyser âlĂ€ngre essĂ€er om historiska kulturhĂ€ndelser och historiska kulturpersonligheterâ, som Christer Kustvik sĂ„ förminskande skriver. SĂ„dana behövs ocksĂ„, men Ă€ven kulturartiklar i bred bemĂ€rkelse dĂ€r författaren till exempel diskuterar kulturfenomen; hur vi ska förstĂ„ högerpopulism och andra demokratiska frĂ„gor; eller för den delen om sommarens fotbolls-EM stĂ€rker den europeiska identiteten eller inte.
Jag hoppas Corren vÀljer kunskap och inte populism.
Björn Horgby
Svar frÄn Correns chefredaktör:
Björn Horgby lyfter i slutet av sin insÀndare att en bra kulturbevakning lyfter kulturfenomen och demokratiska frÄgor. Ja! Ingen blir gladare Àn jag nÀr vi fÄr till det i vÄr kulturjournalistik. SÄdan resonerande journalistik, som utmanar, vÀcker tankar och fÄr oss att vÀxa som mÀnniskor, har alltid behövts men inte minst i denna oroliga tid. DÄ kan inlÀgg frÄn externa röster vara ett spÄr, jag har tidigare nÀmnt vÄrt samarbete med Liu, men ocksÄ reportageformen med en journalist som ansvarig för dispositionen.
Horgby hÀvdar att jag menar att allmÀnjournalister klarar kulturjournalistik lika vÀl som en kulturjournalist med specialkunskaper. Det har jag sjÀlvklart aldrig hÀvdat och det vore ju direkt korkat om jag gjorde det. Det handlar bara om hur Horgby tolkar de förÀndringar vi har gjort pÄ Corren. SjÀlvklart Àr det alltid bra med specialkunskaper. SjÀlvklart vore det bÀsta om vi hade specialiserade reportrar i alla Àmnen vi skriver om. Specialkunskaper Àr bra för idéarbete och urval och det skapar goda förutsÀttningar för fördjupning.
Det Àr ju ocksÄ skÀlet till att vÄra reportrar har specialomrÄden Àven om de ska kunna skriva om allt. För att de ska kunna specialisera sig sÄ mycket som möjligt. Men pÄ en redaktion av Correns storlek krÀvs en flexibilitet och nu testar vi det hÀr arbetssÀttet för att se vilken effekt det ger.
âFör att arbeta med kulturfrĂ„gor pĂ„ Corren behövs idag inga sĂ€rskilda kunskaperâ, skriver Horgby. Jag bjuder hĂ€rmed in dig Björn till ett lunchsamtal med vĂ„r nyhetschef Nils GruvebĂ€ck som ansvarar för vĂ„r kulturbevakning. Jag hoppas dĂ„ att ni kan ha ett kreativt samtal om kulturjournalistikens roll i vĂ„rt samhĂ€lle och hur Corren kan bidra. Mejla Nils pĂ„ nils.gruveback@corren.se om du Ă€r intresserad.
Till sist vill jag protestera mot Horgbys tolkning av min benÀmning av förre kulturredaktörens typiska lÀngre essÀer. Den erfarne CorrenlÀsaren vet att jag Àr tidningens vÀrste lÄngskrivare genom tiderna, jag gillar alltsÄ lÀngre texter, och jag har verkligen ingenting emot essÀer som form. TvÀrtom kan de ju vara en utmÀrkt form för det jag inledde med, att skriva resonerande om kulturfenomen och demokratiska frÄgor.
Christer Kustvik, chefredaktör