Exempelvis: Mellby Gård 28 oktober, en större byggnad som brinner med många bilar med mera. Här väljer man att med hjälp av försvaret bygga en barriär mot E4 för skydd mot gasflaskor. Men att använda bilar till barriären som blivit räddade från branden känns väl inte helt okej, och man förstår ägarnas ilska.
Lägenhetsbrand 9 november Ekholmsvägen, där släcker man och lämnar platsen. Efter några timmar märker några boende att vinden är helt övertänd och när räddningstjänsten kommer andra gången finns inget att göra man låter hela vinden brinna av. Följden blir skador för många miljoner och de boende kommer att stå utan bostad under lång tid.
Enligt ett reportage i Corren den 2 december, valde man att inte hjälpa tre personer som fått motorhaveri eftersom inte fara för liv förelåg. Men man kan alltid räkna med räddningstjänsten när det är fara för liv!
Vilka resurser finns då? En mindre båt som fungerar i lugnt väder som finns på släpvagn, en större båt placerad i Norrköping som tar cirka 1 timme att köra till Roxen, enligt skyddsombudet John Wernhede. Det är dock inte säkert att det finns chaufförer med rätt behörighet att köra ekipaget. Sjöräddningssällskapet kan komma från Motala/Vadstena med vattenskoter och svävare.
Vid de flesta olyckor till sjöss är det dåligt väder med kraftig vind och höga vågor. Eftersom Roxen är en grund sjö så bildas snabbt kraftig sjögång och är man i sjönöd så är alltid tiden avgörande!
Verksamhetschef Per Nisser (Corren 1 december) får frågan om han känner sig trygg med förmågan att hjälpa till i Roxen? Jag känner mig otroligt trygg med det, säger han.
Frågan är om vi medborgare kan känna oss trygga!
"Linköpingsbo och skattebetalare"
Svar från Räddningstjänsten Östra Götaland:
De insatser du nämner är några av de drygt 5 000 vi gör varje år. 5 000 insatser där mina medarbetare gör sitt yttersta för att minska skadorna på olika sätt. Jag förstår dock om man som utomstående inte alltid har kunskap om de många överväganden vi alltid måste göra.
Jag känner verkligen för alla som drabbas av en olycka. För att kunna ge viktiga svar gör vi därför efter varje större olycka en undersökning av olyckans orsak och förlopp och insatsens genomförande. Detta arbete är och måste få vara tidskrävande, för det är först med fakta vi kan dra de korrekta slutsatserna och viktiga lärdomarna. Den slutsatsen jag dock alltid känner mig trygg i är att mina medarbetare alltid gjort sitt yttersta för att göra gott och rätt.
Vad gäller båten i Roxen så är det precis som det framgår i artikeln; vi kan inte använda skattepengar för att dimensionera oss för något som inte är vårt uppdrag. Det vore fel. Vi har inte i uppdrag att bogsera havererade bilar på land eller havererade båtar till sjöss när inte liv är i fara. Den typen av händelser har alla ett eget ansvar för att kunna hantera.
Den båt vi tidigare hade låg i Roxen mellan april och oktober, övrig del av året hade vi ingen båt där. Med den nya båten och övrig samverkan, har vi tillgång till båt hela året och inte enbart i Roxen. Från min position har jag en helhetsbild över den samlade kapacitet vi och våra samverkansparter har för att rädda människor som är i nöd på sjön i någon av våra medlemskommuner. Med den helhetsbilden känner jag mig trygg.
Och vad händer i räddningstjänsten? Just nu pågår den största och snabbaste förändringen inom svensk räddningstjänst på 20 år. Den drivs fram av de accelererande klimatförändringarna, den snabba omställningen av energisystemet och den numera reella risken för krig. Vi storsatsar därför för att stärka riskutsattas skydd, utveckla vår förmåga för stora olyckor och stärka civilas insatser. Du kan känna dig trygg i att din räddningstjänst har kapacitet att också följa med i denna snabba utveckling.
Ulf Lago, förbundsdirektör