Kämpat hela livet med ätstörningar – bh-reklamen är inte positiv

Min tolkning av denna reklam är högst personlig i och med att jag har levt hela mitt liv med ett ätstört förhållningssätt till både mitt matintag och till min egen kropp. Denna reklam är opassande för mig eftersom den inte lyckas skänka positiva vibbar, skriver en Linköpingsbo.

Vad som gör en reklam lyckad för ett företag är inte detsamma som att den skänker en skön shoppingupplevelse till den enskilde, menar insändarskribenten.

Vad som gör en reklam lyckad för ett företag är inte detsamma som att den skänker en skön shoppingupplevelse till den enskilde, menar insändarskribenten.

Foto: Läsarbild/Corren arkiv

Insändare2024-10-17 17:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Flickan i bh pryder Tanneforsgatan – har vi inte kommit längre?" (16/10) och "Efter kritiken mot bh-reklamen: "Ska skapa positiv känsla i city" (16/10):

Jag är en konsument och jag handlar kläder. Denna diskussion handlar om en offentlig reklamskylt för att sälja bh till konsumenter. Från näringsidkarens representants håll verkar det som om just denna reklam indirekt bidrar till att skapa en "positiv känsla i vår stadskärna" och dessutom verkar det vara en väldigt viktig ståndpunkt att framhäva inför oss alla (allmänheten). 

Reklam är en del av marknadsföring med syftet att sälja produkter till prospektiva konsumenter. De som uppmärksammar en reklamskylt ska rimligtvis vara personer som sedan går in i affären och handlar kläder. Denna specifika reklam framställer en ung kvinnlig modell iförd en bh. Alla tolkar reklam på sitt sätt. Personligen kan jag tycka att denna modell har ett "försiktigt" leende eller en "försiktig" framtoning.

Men min utgångspunkt och tolkning av denna reklam är högst personlig i och med att jag faktiskt har levt hela mitt liv med ett ätstört förhållningssätt till både mitt matintag och till min egen kropp. I dagens samhälle verkar det vara så att många av oss har anammat ett ganska "osunt" kroppsideal. Många flickor och kvinnor uppmanas att vara "smala" och att äta restriktivt för att kunna bibehålla sina "idealiska kroppar". 

Andra sidan av myntet visar att psykisk ohälsa och ätstörningar faktiskt skenat iväg – särskild bland unga människor. Dessa människor söker lycka och framgång, men vad lycka och framgång innebär är diskutabelt. En oroväckande samhällsutveckling och konsekvens därav är att fler och fler tampas med undervikt. Undervikt i sig är inte hälsosamt. En ätstörd livsföring är inte att rekommendera och det kan ha hälsofarliga konsekvenser.

Men om vi nu återgår till diskussionen angående offentlig reklam så är det svårt för mig att föreställa mig en reklam för en bh som förmår bidra till att skänka en övervägande positiv känsla till en hel stadskärna. Ändå påstås just denna reklamskylt bidra med en "positiv känsla i vår stadskärna"? Jag förstår inte detta resonemang. Menas det att det huvudsakliga syftet med reklam är att skapa en positiv shopping-känsla gentemot konsumenter? 

Denna reklam är opassande för just mig eftersom den inte lyckas skänka positiva vibbar. Vad som gör en reklam lyckad för ett företag är inte detsamma som att den skänker en skön shoppingupplevelse till den enskilde.