Efter kritiken mot bh-reklamen: "Ska skapa positiv känsla i city"

När vi kontaktar vår medlem Hunkemöller betonar de att de erbjuder ett väldigt brett sortiment av underkläder, som riktar sig till kvinnor med olika kroppstyper, storlekar och åldrar, något de också vill visa i sin marknadsföring, skriver Jessica Stille Törnqvist, vd Linköping City Samverkan/Linköpings innersta.

Varje medlem arbetar utifrån sin egen profil och marknadsplan för att nå ut till sin specifika målgrupp, skriver Jessica Stille Törnqvist, vd Linköping City Samverkan/Linköpings innersta.

Varje medlem arbetar utifrån sin egen profil och marknadsplan för att nå ut till sin specifika målgrupp, skriver Jessica Stille Törnqvist, vd Linköping City Samverkan/Linköpings innersta.

Foto: Läsarbild/Zenaida Hadzimahovic

Insändare2024-10-16 19:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Flickan i bh pryder Tanneforsgatan – har vi inte kommit längre?" (16/10): 

Linköpings innersta (Citysamverkan) har över 180 medlemmar med en omfattande branschbredd. Varje medlem arbetar utifrån sin egen profil och marknadsplan för att nå ut till sin specifika målgrupp. Även om Citysamverkan inte styr innehållet i medlemmarnas reklam, vill vi lyfta fram att företagen i stadskärnan strävar efter att skapa en positiv och tilltalande känsla i sina kampanjer.

När vi kontaktar vår medlem Hunkemöller betonar de att de erbjuder ett väldigt brett sortiment av underkläder, som riktar sig till kvinnor med olika kroppstyper, storlekar och åldrar, något de också vill visa i sin marknadsföring. De lägger stor vikt vid att noggrant tänka igenom sina kampanjer, och deras avsikt är aldrig att kränka eller skapa negativa känslor hos förbipasserande. 

Reklambudskap kan väcka känslor och om den upplevs kränkande, stötande eller missvisande kan den prövas av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) eller Reklamombudsmannen (RO). Reklamen prövas enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.