Svar på "Bussarnas trafikljus stoppar upp – är det rimligt?" (21/10):
”Tack för att du engagerar dig i frågan om trafiksignalerna i Linköping”, svarar André Alfonsson, trafikplanerare i Linköpings kommun, på en insändare angående bussarnas trafikljus. Det låter närmast ironiskt i mina öron. Man kan som bilförare inte låta bli att bli engagerad, och ofta mycket irriterad (inte bra i trafiken), när det i vissa fall verkar helt ologiskt angående hur dessa trafiksignaler fungerar.
Alfonssons svar låter för övrigt mycket generellt och diffust, och kanske inte i samklang med verkligheten. Den som skrivit insändaren får inte heller svar på sin undran, som är en mycket central fråga i sammanhanget.
Jag tror att de flesta redan har förstått att det gäller bussarnas framkomlighet och att signalerna styrs från bussarna. Jag skulle däremot vilja ha detaljerade svar avseende några exempel nedan:
Exempel 1 Vistvägen:
Jag åker bil på Vistvägen rakt fram mot stan. Vid T-korsningen vid Lillgårdsgatan får jag rött ljus. En bit därifrån kommer en mötande buss från stan som också, ska det visa sig, ska köra rakt fram. Alltså korsar vi inte varandras körbanor på något sätt, och det kommer dessutom ingen annan buss på Lillgårdsgatan. Varför ska jag behöva stanna då? Helt ologiskt. Förklaring?
För bilar som kommer från Lillgårdsgatan och vill köra ut på Vistvägen skulle ju utan trafikljus vanliga trafikregler gälla. Man kör ju inte ut när det kommer andra fordon, oavsett om det är bussar eller bilar. Jag har noterat att en del bilister inte respekterar rödljuset. Förmodligen för att man tror att det har uppstått något tekniskt fel när bil och mötande buss båda åker rakt fram.
Exempel 2 Vistvägen–Aspnäsvägen:
Där finns det dubbla trafiksignaler mycket nära varandra. När det röda ljuset övergår till grönt från det första trafikljuset, kan man bara köra några meter så kommer det ett nytt rödljus. Så är det i båda riktningarna på Vistvägen. Varför? Förklaring?
Det verkar även märkligt med funktionen av busstrafikljus på Haningeleden, exempelvis vid Hässlegatan. Förmodligen behövs en total översyn av busstrafikljusen i hela Linköping, och en ny planering med eftertanke som även innebär tankar angående vad det ger för konsekvenser i praktiken. Det kanske också finns behov av att satsa på nyare och bättre teknik? Någonstans måste det väl även finnas en tanke om att biltrafiken ska flyta utan onödiga stopp, även om Linköpings kommun försöker försvåra för biltrafik med gupp och indragningar med mera. Alfonsson skriver slutligen om ”attraktiv trafikmiljö i Linköping”. Det borde rimligtvis även gälla för bilar.
Vi är flera som förväntar oss en förklaring avseende ovanstående exempel.