Hur har dialogen skett med föräldrarna?

Insändare 27 juni 2022 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Varför ska man införa nya större elevgrupper?" (14/6):

I ett mångordigt svar förbigås helt huvudfrågan: Varför slår man ihop klasserna? Den så kallade pedagogiska modellen som arbetats fram på Vasaskolan är väl en mindre beprövad modell? Finns den på fler skolor i Mjölby eller Östergötland?

Häromkvällen, när föräldrarna informerades, omöjliggjorde skolornas "plattform" flexibilitet i grupperna sas det från skolledningen. I er text beskriver ni just en sådan lösning som inte var möjlig vid föräldramötet. Hur hänger nu detta ihop? Hur blir tryggheten för barnen, om de verkligen ska ingå i olika grupper med nästan 90 andra barn? Var finns Vasaskolans konsekvensanalys för intresserade att ta del av?

Visst är det bra och önskvärt med föräldramedverkan och samarbete som lovordas i er text. Hur har dialogen skett i detta fall? Att denna något otydliga konstruktion skulle underlätta lärarnas planering och öka elevernas trygghet står nog än så länge skrivet i stjärnorna! 

Vad som är lämpligt språkbruk kan man tyvärr ha delade meningar om, men det är ju rektorn som bestämmer. 


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

"Vi är förvånade själva hur lätt det varit" – Ljust lärarläge i kommunerna i västra länsdelen

"Vi är förvånade själva hur lätt det varit" – Ljust lärarläge i kommunerna i västra länsdelen

Runar Öhman (Sd): "Vi vill att tryggheten ska finnas i hela samhället"

Runar Öhman (Sd): "Vi vill att tryggheten ska finnas i hela samhället"

Edvard Hollertz: Skolstarten kan vara början på ett friare liv

Skolstarten kan vara början på ett friare liv

Vänsterpartiet: "Driv omsorg och skola – inte en galleria"

Vänsterpartiet: "Driv omsorg och skola – inte en galleria"

Centern i Mjölby: "Det är landsbygden som är vår överlevnad"

Centern i Mjölby: "Det är landsbygden som är vår överlevnad"
Visa fler