Svar på ”Har hörselvården i Östergötland kollapsat totalt?” (3/4):
Med anledning av insändaren om hörselvården i Östergötland så har jag samma undran angående ögonsjukvården.
Hösten 2018 var jag hos min optiker för att göra synkontroll och prova ut nya glasögon. Då upptäcktes att ögontrycket var i högsta laget, 24/25, och de skickade en remiss till ögonkliniken på US. Jag fick efter ett par veckor kallelse för undersökning. De kom fram till samma resultat men tyckte att detta inte var något att åtgärda just då. De sa att man skulle följa upp det och kalla till ny undersökning inom tre månader. Ingen där sa något om att det kunde få allvarliga konsekvenser om man inte tog hand om för högt ögontryck i tid.
Ingen kallelse till uppföljning kom!
Våren 2022, det vill säga efter cirka 3,5 år, gick jag till optikern för att kolla synen igen. Då hade trycket stigit till 34/35 och optikern sa att jag omedelbart måste till ögonläkare. ”Men att skicka en remiss till ögonkliniken på US är meningslöst för där råder rent kaos, jag skickar remiss till Tranås Ögonklinik i stället”, sa hon.
Därifrån fick jag en kallelse inom en vecka. Jag träffade en ögonläkare som sa att jag gått alldeles för länge med högt ögontryck och har utvecklat glaukom, grön starr, vilket inte kan botas, bara i bästa fall hejdas. Det innebär bland annat att mitt synfält begränsats, så om inte utvecklingen kan hejdas är körkortet i allvarlig fara.
Detta för att ögonkliniken på US aldrig kallade till uppföljning eller ens talade om allvaret i högt ögontryck. Flera i bekantskapskretsen har upplevt samma sak. Optikerna ser det som meningslöst att skicka remiss till ögon på US utan vänder sig till privata kliniker.
Vad har vi ett stort, fint och dyrt sjukhus till om de inte tar emot patienter i rimlig tid?
Sture Axelsson
Svar från Region Östergötland:
Vi beklagar dina upplevelser av kontakten med ögonsjukvården. Tyvärr kan vi bekräfta att det 2018 var långa väntetider till ögonsjukvården. Vi beklagar detta, men det är sedan länge ett faktum att fler patienter söker till oss än vad vi kan ta emot utifrån antalet anställda. Den ökande andelen äldre i befolkningen gör att det är allt fler som behöver få hjälp för olika ögonsymptom och kroniska ögonsjukdomar. Pandemin innebar tyvärr längre väntetider för vissa patientgrupper, då vi tvingades begränsa antalet besök utifrån smittläget och göra nödvändiga prioriteringar.
Ögonkliniken i Östergötland har under de senaste 12 månaderna tagit emot drygt 14 000 remisser och genomfört drygt 62 000 besök och operationer. Vi arbetar kontinuerligt på olika sätt för att förbättra tillgängligheten genom att utveckla och effektivisera verksamheten. Region Östergötland har också infört vårdval inom ögonsjukvården för att bland annat öka tillgängligheten. Vårdvalet startade sommaren 2021 och i dagsläget finns det tre andra aktörer med auktorisation att bedriva ögonsjukvård inom regionen, där man har ett gemensamt uppdrag att bedriva till exempel glaukomsjukvård.
Catrin Fernholm, verksamhetschef, ögonkliniken i Region Östergötland