Enklaste metoden är ett införa parkeringsskiva

Det är bortkastade pengar att låta högavlönade it-tekniker sitta och konstruera dyra parkeringssystem som ändå inte alla kan använda, menar insändarskribenten.

Parkeringshusen bör införa det system som används vid till exempel Motalabron, menar insändarskribenten.

Parkeringshusen bör införa det system som används vid till exempel Motalabron, menar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg

Insändare2023-05-05 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Nu har jag parkeringsapp – men är inte nöjd" (11/4):

Jag konstaterar liksom insändarskribenten att långt ifrån alla kan få parkeringsautomaterna att fungera. En bekant till mig som är över 80 år har för andra gången inte lyckats få parkeringsautomaten att fungera och därmed fått ytterligare 400 kronor i parkeringsanmärkning. Parkeringsvakterna passar på att ”lappa” när de märker att det finns personer som inte klarar av automaten.

Min reflektion är att de som konstruerar och programmerar automaterna inte jobbar efter att göra systemet så enkelt som möjligt och inte heller testar att alla kan hantera automaterna. Om konstruktörerna hade gjort tester med ett antal äldre personer så skulle de ha funnit att automaterna inte är gjorda för att fungera för alla. Enklarare hade det säkert inte blivit om testpersonerna hade fått prova att använda en av parkeringsapparna. Apparna har inte fått några bra recensioner som jag förstår.

Den enklaste metoden för parkering är att använda en parkeringsbricka, den kan vem som helst använda och många kommuner har det systemet. För att betala för parkeringen så köper du en bricka som ska finnas i många butiker, och betalar för till exempel en eller flera månader, för ett halvt år eller för ett helt år. Om du betalar för ett helt år så behöver du bara göra en betalning för det året och du slipper både automater och appar. Man kan naturligtvis ha kvar automater och appar för de som vill använda sin tid till skärmar, men det är inget att rekommendera.

När det gäller parkeringshusen så kan där göras förenkling genom att endast använda det system som används vid till exempel Motalabron. Fordonets registreringsnummer avläses vid varje parkering och en faktura skickas, till exempel varje kvartal. Automaterna tas bort.

Så till parkeringsvakterna. Deras uppgift ska vara att hjälpa de som ska parkera, inte att försöka få så många som möjligt att betala dyra parkeringsanmärkningar (400, 700 kr). Det senare är ett tarvligt synsätt. Om någon ställt sig på rätt parkeringsplats men inte lyckats betala avgiften, så ska parkeringsvakten bara ta ut timtaxan gånger antal timmar som bilen får stå där, till exempel 13 x 3 = 39 kronor. Och sedan uppmana fordonsägaren att ange varför hen inte lyckats betala avgiften, till exempel att automaten var avstängd, kunde inte få automaten att fungera, hade ingen app, appen fungerade inte. Parkeringsbolaget får då en uppfattning om vilka brister systemet har.

Parkeringsanmärkning ska bara användas om personen ställt bilen utanför parkeringsområdet eller på förbjuden plats, ställt bilen så den hindrar trafik, utryckningsfordon eller utgör trafikfara.

Slutligen så vill jag framhålla att för medborgarna är det synnerligen viktigt att administrativa system av vilket slag det vara må görs så enkla som möjligt, så att alla kan använda dem. Det är bortkastade pengar att låta högavlönade it-tekniker sitta och konstruera dyra system som ändå inte alla kan använda.