Bättre åtgärder än elbil att minska koloxidutsläppen

Jag är övertygad om att alla duktiga innovatörer och tekniker skulle klara av att ta fram något alternativt bränsle till förbränningsmotorn till konkurrenskraftigt pris, menar insändarskribenten.

En Mercedes 220 diesel släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer, vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15–20 ton som krävdes vid tillverkning av ett enda elbilsbatteri, menar insändarskribenten.

En Mercedes 220 diesel släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer, vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15–20 ton som krävdes vid tillverkning av ett enda elbilsbatteri, menar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2022-10-06 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Dagens elbilar har utvecklats till riktiga monster" (29/9):

Läste insändaren om elbilar som jag tycker ger en bild av hur överskattade elbilar är generellt. Politiskt så har vissa partier, speciellt ett, bundit upp sig så starkt till att elektrifiering av fordonsparken kommer att rädda jorden om den nu behöver räddas och inte fixar det själv. Jag tror inte och har aldrig trott att det är ett bra sätt att komma tillrätta med jordens koloxidutsläpp, utan tror att det finns andra och bättre åtgärder för att minska koloxidutsläppen. 

Först av allt måste man ha klart för sig att vad vi gör här i Sverige har ingen eller i varje fall helt försumbar effekt på det totala koloxidutsläppen på jorden. Att tillverka ett enda batteri på 100 kWh (inte standardeffekt i dag) resulterar i 15–20 ton koldioxidutsläpp i atmosfären. Alltså tillverkning av ett enda batteri. En Mercedes 220 diesel släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer, vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15–20 ton som krävdes vid tillverkning av ett enda elbilsbatteri (källa Teknikens värld). Det innebär att jag och flera med mig (körsträcka 1 500 mil/år) kan åka dieselbil i 10–13 år för att komma upp i motsvarande koldioxidutsläpp! 

Det om något gör ju att frågan om elbilar är någon som helst lösning, ens är värd att ställa? Frågar du mig så är svaret nej, för jag är övertygad om att alla duktiga innovatörer och tekniker skulle klara av att ta fram något alternativt bränsle till förbränningsmotorn till konkurrenskraftigt pris. 

Sen kan det ju finnas alternativa drivkällor i framtidens pipeline. Tror, utan att veta helt säker att Saab för åtskilliga år sedan hade en provbil utrustad med ångmotor som provades i Saabs anläggning i Linköping. Om det nu är så blev det ingen fortsättning med ångmotorn, men det kan ju finnas flera skäl till ett sådant beslut. För biltillverkarnas övergripande mål är ju inte enbart att ta fram bra produkter för att transportera oss från punkt A till B, utan man vill ju självklart tjäna pengar på det man producerar. Så det kan ju finnas marknadsmässiga värderingar till att vissa projekt inte hamnar på bordet.