Efter planerna: Gör om Hamngatan till två filer

Gör om Hamngatan till en bussfil och en fil för övrig trafik, alltså två filer längs hela sträckan från Drottninggatan till Järnvägsgatan, skriver en Linköpingsbo.

Om biltrafiken enbart ska ledas runt i Y-ring, blir det inte många besökare in i Linköpings centrum. Vem ska då se till att butikerna överlever, frågar sig insändarskribenten.

Om biltrafiken enbart ska ledas runt i Y-ring, blir det inte många besökare in i Linköpings centrum. Vem ska då se till att butikerna överlever, frågar sig insändarskribenten.

Foto: Julia Djerf/Åke Alvin

Insändare2024-03-27 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Hamngatan kan få dubbdäcksförbud" (26/3):

Dubbdäcksförbud och sänkt hastighet. Det är två av åtgärderna som ska göra luften på Hamngatan i Linköping hälsosammare att andas.

Linköpings kommun har upprättat ett åtgärdsprogram för att komma till rätta med problemet. Programmet innehåller tre nya åtgärder på Hamngatan:

* Sänkt hastighet från 40 till 30 km/t, åtminstone under dubbdäckssäsong.

* Förbud mot dubbdäck sträckan Järnvägsgatan–Drottninggatan.

* Minskad trafik.

Tydligen vill inte kommunen ha in biltrafik i centrum – vad händer då med butiker och näringsidkare i centrala stadskärnan? Om biltrafiken enbart ska ledas runt i Y-ring, blir det inte många besökare in i Linköpings centrum. Vem ska då se till att butikerna överlever?

Vi som bor i Linköpings utkanter tar då hellre de köpcenter som ligger utanför stadskärnan.

Om man nu vill förbjuda dubbdäck samt sänka hastigheten på delar av Hamngatan för att få minskad trafik – då behövs inte 2–6 stycken breda filer. Gör om Hamngatan till en bussfil och en fil för övrig trafik, alltså två filer längs hela sträckan från Drottninggatan till Järnvägsgatan.

I korsningen Hamngatan/Drottninggatan kan man så gräs och plantera lönnträd i 3 av de 6 körfälten. För blir det 30 km/t och förbud mot dubbdäck på vintern, så kommer inte många bilar att färdas denna sträcka. Då räcker det med ett körfält i vardera riktningen samt ett körfält för bussarna som ska köra Drottninggatan.