Svar på nyhetsartikeln "Hamngatan kan få dubbdäcksförbud" (26/3):
Dubbdäcksförbud och sänkt hastighet. Det är två av åtgärderna som ska göra luften på Hamngatan i Linköping hälsosammare att andas.
Linköpings kommun har upprättat ett åtgärdsprogram för att komma till rätta med problemet. Programmet innehåller tre nya åtgärder på Hamngatan:
* Sänkt hastighet från 40 till 30 km/t, åtminstone under dubbdäckssäsong.
* Förbud mot dubbdäck sträckan Järnvägsgatan–Drottninggatan.
* Minskad trafik.
Tydligen vill inte kommunen ha in biltrafik i centrum – vad händer då med butiker och näringsidkare i centrala stadskärnan? Om biltrafiken enbart ska ledas runt i Y-ring, blir det inte många besökare in i Linköpings centrum. Vem ska då se till att butikerna överlever?
Vi som bor i Linköpings utkanter tar då hellre de köpcenter som ligger utanför stadskärnan.
Om man nu vill förbjuda dubbdäck samt sänka hastigheten på delar av Hamngatan för att få minskad trafik – då behövs inte 2–6 stycken breda filer. Gör om Hamngatan till en bussfil och en fil för övrig trafik, alltså två filer längs hela sträckan från Drottninggatan till Järnvägsgatan.
I korsningen Hamngatan/Drottninggatan kan man så gräs och plantera lönnträd i 3 av de 6 körfälten. För blir det 30 km/t och förbud mot dubbdäck på vintern, så kommer inte många bilar att färdas denna sträcka. Då räcker det med ett körfält i vardera riktningen samt ett körfält för bussarna som ska köra Drottninggatan.