Våren 2022 var luften på Hamngatan i Linköping smutsigast i hela landet – i alla fall jämfört med de övriga platser som har mätutrustning. Detta fick Naturvårdsverket att kräva att Linköpings kommun upprättar ett åtgärdsprogram för att komma till rätta med problemet.
Det programmet har nu tagits fram. Det handlar dels om att utveckla sådant man redan gör, som att sprida dammbindningsmedel, salta i stället för att sanda och att städa tidigare på våren. Kommunen har också installerat en vakuumsug.
Programmet innehåller dessutom tre nya åtgärder på Hamngatan:
• Sänkt hastighet från 40 till 30 km/t, åtminstone under dubbdäckssäsong.
• Förbud mot dubbdäck sträckan Järnvägsgatan–Drottninggatan.
• Minskad trafik.
Dubbdäcksförbudet är det som enligt åtgärdsprogrammet är det mest effektiva för att förbättra luftkvaliteten på Hamngatan. Dubbfria däck river upp betydligt färre partiklar och förbudet skulle dessutom få många bilister att välja en annan väg. Ett dubbdäcksförbud finns redan på vissa gator i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Södertälje.
Samtidigt är det den mest kontroversiella åtgärden och den som skulle påverka bilisterna mest. Kommunens utredning konstaterar att Hamngatan är en del av C-ringen och att drygt hälften av stadens bilar i nuläget har dubbdäck vintertid.
Därför tänker man vänta till 2027 med att fatta beslut och till 2028 med att införa förbudet. Om andra åtgärder visar sig ha gett tillräckligt resultat kanske dubbdäcksförbudet aldrig införs, står det i åtgärdsprogrammet.
– Vi vill först se vilka lågt hängande frukter det finns för att lösa problemet, som sänkt hastighet och att trimma trafikljusen. Effekten av vakuumsugen har vi inte kunnat analysera än, men jag tror att den är väldigt bra, säger Stefan Erikson (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Chris Dahlqvist (SD) vill stoppa dubbdäcksförbudet.
– Vi kan inte acceptera det eftersom Hamngatan är en så pass viktig väg för Linköpingsborna. Stadskärnan ska vara öppen för alla Linköpingsbor. Jag tror att man ska kolla på alternativa lösningar, som en grön våg med trafikljusen, säger han.
Det finns ju andra vinterdäck än dubbdäck?
– Ja, jag har själv friktionsdäck på min bil. Jag bor inte på ett sådant ställe där jag anser att jag behöver dubbdäck. Men det är väldigt många som bor ute på landsbygden där dubbarna kan vara avgörande, säger Chris Dahlqvist.
Gunnar Gustafsson (MP) är av motsatt åsikt. Han vill se ett dubbdäcksförbud på Hamngatan så fort som möjligt.
– Det är det som forskningen visar har absolut bäst effekt för att få ner partikelhalterna. Det handlar om människors hälsa, det är inget man ska vänta i fyra år med medan man hoppas att något annat kan ge effekt. Dessutom kommer EU att skärpa kraven och då kommer Linköping antagligen ändå att behöva ett dubbförbud, säger han.
Ett dubbdäcksförbud på Hamngatan skulle väl försvåra för många bilister?
– Vi har parkeringshus runtom, så man behöver inte köra på Hamngatan för att ta sig in till centrum. Min uppfattning är att ett dubbförbud mest skulle påverka förbifartstrafiken. Då får man välja en annan väg och då får vi renare luft i city, säger Gunnar Gustafsson.
Åtgärdsprogrammet går nu ut på samråd 27 mars–27 maj. Under den tiden har allmänheten och myndigheter möjlighet att lämna synpunkter innan programmet tas upp för beslut i kommunfullmäktige.
Gränsvärdet för partiklar (PM10) i luften är 50 mikrogram per kubikmeter, ett dygnsmedelvärde som får överskridas högst 35 gånger per år. 2011 och 2022 överskreds gränsen fler gånger än så, 43 respektive 42.
Mycket talar för att reglerna kommer att skärpas om några år. EU-kommissionen har tagit fram ett förslag om att sänka gränsvärdet till 45 mikrogram – och att det bara får överskridas 18 gånger om året.
Luftföroreningar kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar och just partiklarna anses påverka människors hälsa allra mest. I Sverige orsakar luftföroreningarna årligen cirka 6 700 fall av för tidig död, enligt en undersökning gjord av IVL Svenska Miljöinstitutet och Umeå universitet.
I Linköping är det bara på Hamngatan som luftföroreningarna mäts. Enligt beräkningar som gjorts av SLB-analys klaras gränsvärdet på stadens övriga gator.
2019 pekade beräkningar av SMHI på att gränsvärdet överskreds på Hamngatan även när det gäller kvävedioxid. Men enligt mätningar som senare gjorts av kommunen klaras den gränsen med god marginal.