Sannolikt har inte heller några miljövurmare naivt kunnat ana den otroliga utvecklingen som skett med elbilarna, de såg det inte komma!
I dag kan man köpa en elbil med prestanda som ligger i racerbilsklass och köra den på allmänna vägar med orutinerade förare. Det erbjuds bilar på 585 hk, 0–100 på 3,5 sekunder och 800 volts teknik (KIA bland annat). Risk- och konsekvensbeskrivningar går inte att hitta, varken nationellt eller EU. Besiktningskraven innehåller inte heller någonting om kontroll av drivlinan. Deras positiva effekt på miljön ur ett livscykelperspektiv är inte heller vederlagd och sannolik bidrar de i stället starkt till en stor försämring av miljön.
800 volt, det är rejäl starkström och med den bakomliggande mycket höga effekten som kan producera mer än 300 hästkrafter (cirka 204 kw!) och till långa körsträckor per laddning. I våra vägguttag har vi 230 volt 10 A (2,3 kw) som kräver behöriga elektriker för byggnad, drift och underhåll. Hur ställer sin bilverkstadsbranschen till det? Hur många bilmekaniker har behörighet för starkström? I tunga fordon är det ännu värre. Politiker har blivit tagna på sängen. Det här gäller nog även räddningstjänst (man kapar inte i en elbil hur som helst för att rädda liv) och försäkringsbolag.
Vid okontrollerade händelser som kollisioner, brand, gasutveckling och driftavbrott med mera finns det rejält hög energi i batteriet, det ska räcka till omkring 50 mil skörning. Det blir som att åka omkring i en bomb. Två elbilar som krockar front mot front eller påkörd bakifrån kan utan tvekan ge drivmotorer och elektrisk utrustning allvarliga skador och blottlägga teknik med bland annat brand som följd på grund av den höga spänningen och den bakomliggande kraften.
Snart kommer också skattesmällen när de fossildrivna bilarna fasas ut och laddningsproblemen ökar.
Vågar verkligen den person som tänker efter lite köpa en elbil i dag?