Cykelvägen borde räknas som huvudled

När en cykelväg löper parallellt med en bilväg så borde cykelvägen absolut vara huvudled när bilvägen är det. Det är helt vansinnigt att det inte är så, menar insändarskribenten.

När jag kör bil försöker jag undvika att stanna för korsande trafik, så att jag blockerar vägen för korsande cyklister, skriver en förare.

När jag kör bil försöker jag undvika att stanna för korsande trafik, så att jag blockerar vägen för korsande cyklister, skriver en förare.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Insändare2024-05-27 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Reglerna för cyklister som är omöjliga att följa" (21/5): 

Vid sväng över annat fordons färdväg gäller väjningsplikt mot det fordon vars väg man korsar. Därför har till exempel bilist som svänger ut ur rondell väjningsplikt mot cyklist på korsande cykelväg. Men samma regel måste gälla även när man inte är i en rondell, det vill säga bilist som svänger över cykelväg som löper parallellt med den väg bilisten hade före svängen, har väjningsplikt mot cyklister på cykelvägen.

Enligt trafikens prioritetsregler har trafikskylt högre prioritet än både allmän trafikregel och vägmarkering, så när det sitter en väjningspliktsskylt (eller stopskylt) före cykelvägen i en korsning där en cykelväg löper parallellt med en bilväg, så bör väjningsplikten gälla även mot cyklister på cykelvägen som korsar efter vägmärket. Det bör gälla även om en "hajtandslinje" är målad efter cykelvägen.

För några år sedan frågade jag Transportstyrelsen om detta var en korrekt tolkning. Jag fick ett långt svar som sa ungefär att tolkningen inte är fel, men att för säkerhets skull så bör även cyklisten agera som om den andra inte hade väjningsplikt.

När jag kör bil försöker jag undvika att stanna för korsande trafik, så att jag blockerar vägen för korsande cyklister. Ofta är dock sikten skymd om man stannar före cykelbanan, så att man måste köra fram innan man upptäcker att man måste stanna. Det kan också vara svårt att hålla koll på mötande bilar, korsande bilar från båda håll och korsande cyklister från båda håll, vilket kan göra att man tvingas stanna på cykelvägen. Det bästa man kan göra är då ofta att köra fram så långt som möjligt och att nästa bil stannar med stort mellanrum så att cyklister kan passera mellan bilarna.