Börja i rätt ände – Stångådalsbanan är ett måste

Linköpings politiker bör inse att ska Linköping växa och utgöra ett nav i regionen, så är en upprustad Stångådalsbana med anslutning till det nya resecentrumet ett måste, menar insändarskribenten.

Om man nu ser till vad en anslutning av Stångådalsbanan kommer att kosta så är det en droppe i havet jämfört med vad det offentliga Sverige ödslar på onyttigheter, menar insändarskribenten.

Om man nu ser till vad en anslutning av Stångådalsbanan kommer att kosta så är det en droppe i havet jämfört med vad det offentliga Sverige ödslar på onyttigheter, menar insändarskribenten.

Foto: Dennis Petersson

Insändare2025-01-27 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Linköpings tågförslag upprör – Kindas pendlare drabbas" (19/1):

I förra veckan kunde vi läsa i Corren, citat: ”Trafikverket vill att Stångådalsbanan ska få en ny station i Tannefors ...” . 

Sedan när har Trafikverket fått mandat att besluta om järnvägsnedläggningar? För det är vad det handlar om. Avslutas Stångådalsbanan i Tannefors, eller ännu värre i Hackefors som också föreslagits, så är det en dödsstöt för järnvägsförbindelsen till Västervik och Kalmar.

Om denna järnväg ska läggas ner så ska det vara ett politiskt beslut på riksnivå och inget som Trafikverket ska besluta om. Trafikverket är en myndighet och har inte mandat att ta politiska beslut utan ska rätta sig efter vad regering och riksdag alternativ regionledning beslutar. 

Om man nu ser till vad en anslutning av Stångådalsbanan kommer att kosta så är det en droppe i havet jämfört med vad det offentliga Sverige ödslar på onyttigheter. Ta bara dessa hundratals miljarder som man gödslar de gröna industrisatsningarna med och som alla som kan räkna inser är dödfödda. 

Att behålla Stångådalsbanan är väl en miljömässig fullträff om något. Den bör snarare rustas upp. Dessutom bör Linköpings politiker inse att ska Linköping växa och utgöra ett nav i regionen så är en upprustad Stångådalsbana med anslutning till det nya resecentrumet ett måste. Om man menar allvar med att vi ska transportera oss miljömässigt effektivt så är lösningen inte elbilar eller skramliga halvtomma bussar utan en bekväm, effektiv och miljömässigt bra kollektivtrafik ett måste. 

Om det kollektiva resandet blir attraktivt så kommer folk att lämna bilen hemma. Börja i rätt ände genom att se till att folk bekvämt kan resa kollektivt.