Ostlänken är en cirka 16 mil lång ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Byggnationen är påbörjad för en liten del av sträckan medan huvuddelen fortfarande är under planering. Planen är att Ostlänken ska öppna för trafik år 2035. Projektet bedöms kosta 91,4 miljarder kronor.
Ostlänken i Linköpings kommun är cirka två mil lång och indelad i två delsträckor: Bäckeby–Linghem och Linköpings tätort (som inkluderar ett nytt resecentrum).
Ostlänken innebär att Linköping får en ny centralstation som ska ligga norr om den nuvarande stationen, i närheten av där Kallerstadsleden ligger idag, strax öster om höghuset Tornet.
Trafikverket vill att Stångådals- och Tjustbanan, med tåg till och från Kinda, ska få en ny station i norra delen av stadsdelen Tannefors, en och en halv kilometer från den föreslagna nya centralstationen.
Denna idé dömer dock Linköpings kommun ut. I stället föreslås en slutstation redan i Hackefors, ännu längre bort från centrum och den nya centralstationen. Resenärer från Kinda kommer då få ta buss därifrån.
"Ska vi kunna acceptera det behöver Trafikverket göra planskilda korsningar på riksväg 35 och Östra länken. Men det avfärdar Trafikverket. Därför föreslår vi andra lösningar", sa kommunalrådet Niklas Borg (M) i en artikel i Corren. Han menade också att ett stationsläge i Tannefors inte är möjligt med dagens trafiksituation.
Kommunstyrelsens ordförande i Kinda, Christer Segerstéen (M), reagerar starkt på Linköping kommunstyrelses uttalande. Han menar att det är ett "utspel".
– Det är inga beslut fattade. Att tjänstemän uttrycker saker innebär inte att det är bestämt. Järnvägen är ett regionalt ansvar, säger han.
Christer Segerstéen är upprörd inte bara över hur det påverkar människor som måste pendla, utan menar att Stångådalsbanan fyller ytterligare ett syfte.
– Det har med beredskapen att göra också. Hur ska banan ansluta till stora stambanan? Tåget måste gå ända fram till centralstationen.
Segerstéen säger att Kinda kommun ska diskutera hur de ska gå vidare i frågan och betonar att Trafikverket inte fattat något slutgiltigt beslut.
– Det är Linköpings kommun som har drivit det här. De har pratat om det på ett sätt så att det har blivit en sanning.
Han fortsätter:
– Man blir förvånad över att de gör det här utspelet nu. Trafikverket har varit tydliga med att Stångådalsbanan ska utredas först 2025–27.
Arvid Roth Sandell är en av dem som använder Stångådalsbanans tåg. Han kliver av i Kisa och har åkt från Linköping.
Han tycker att det skulle vara tråkigt om tåget från Kisa inte går till Linköpings nya centralstation.
– De som åker till Linköping vill ju oftast till centrum. Om det ska gå massa bussar blir det ju trängre i trafiken.
Ett annat förslag från Linköpings kommun är en ny sträckning för Stångådalsbanan, öster och norr om flygplatsen. Då skulle den kunna ansluta till stambanan in till den nya stationen i Steninge. En sådan ostlig sträckning diskuterades redan i kommunens översiktsplan 2010, men har bedömts som alltför dyr av Trafikverket. Det är en kostnad som Linköpings kommun inte är villiga att betala.