Sjuvåningshus planeras – ska Hamngatan byggas igen helt?

Problemet med dålig luftomsättning och därmed höga partikelhalter kommer förmodligen att förvärras vid Folkungavallen, skriver en Linköpingsbo.

Luften är instängd. Höga hus utmed en trafikerad gata leder till att partikelhalterna blir höga, luftomsättningen blir dålig och dammet blåser inte bort, skriver en Linköpingsbo.

Luften är instängd. Höga hus utmed en trafikerad gata leder till att partikelhalterna blir höga, luftomsättningen blir dålig och dammet blåser inte bort, skriver en Linköpingsbo.

Foto: Åke Alvin

Insändare2025-01-31 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Corren 28 november 2024 kunde vi läsa en artikel om att luften längs med Hamngatan i Linköping var den smutsigaste i hela Sverige 2022, jämfört med andra platser där man mäter luftkvaliteten. 

I artikeln beskrivs ett grundläggande problem för just Hamngatan. Luften är instängd. Höga hus utmed en trafikerad gata leder till att partikelhalterna blir höga, luftomsättningen blir dålig och dammet blåser inte bort. 

Problemen har varit störst mellan Järnvägsgatan och Drottninggatan. I skrivande stund pågår en byggnation i en annan del utmed Hamngatan. Folkungavallen del 1 med simhall, parkeringshus och bostadshus är under byggnation. På kommunens hemsida kan vi ta del av hur det kommer att bli när allt står klart. Höga sjuvåningshus i direkt anslutning till Hamngatan mellan parkeringshuset Neptunus och Lasarettsgatan. Problemet med dålig luftomsättning och därmed höga partikelhalter kommer förmodligen att förvärras vid Folkungavallen. 

undefined
Mitt förslag är att man i detaljplanen för gamla simhallen skriver in en maxhöjd på 2–3 våningar i den byggnation som ska ersätta den gamla simhallen. Man bör också behålla samma avstånd som gäller i dag mellan gamla simhallen och Hamngatan, skriver en Linköpingsbo.

För området där gamla simhallen ligger ska man nu ta fram en ny detaljplan. Syftet är att möjliggöra ny stadsbebyggelse mellan Hamngatan och Tinnis. Detta kan man läsa om på kommunens hemsida. På de visionsbilder kommunen publicerat inför utvecklingen av gamla Folkungavallen och Tinnis, ser man hus i samma höjd som parkeringshuset Neptunus. Om de planerna realiseras menar jag att man fortsätter bygga in en problematik med höga hus utmed Hamngatan. Kvar blir en mindre öppen yta vid sporthallen. 

Mitt förslag är att man i detaljplanen för gamla simhallen skriver in en maxhöjd på 2–3 våningar i den byggnation som ska ersätta den gamla simhallen. Man bör också behålla samma avstånd som gäller i dag mellan gamla simhallen och Hamngatan. 

Ekonomiska realiteter pressar byggherrar att bygga på höjden i större städer. Ibland behöver dock mänskliga och hälsofrämjande värden få kosta.

Thomas 

Svar från Linköpings kommun:

Hej Thomas och tack för din insändare!

Partikelhalten i luften påverkas av många olika faktorer, till exempel trafikmängd och väderlek. Anledningen till att det uppmättes ovanligt höga halter av PM10 på Hamngatan under vårvintern 2022 var en kombination mellan hård trafik och mycket torrt väder. Det regnade inte en enda dag i mars 2022. Sedan vårvintern 2022 har miljökvalitetsnormen för PM10 inte överskridits på Hamngatan.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte är bebyggelsen i sig som skapar luftföroreningarna. På Hamngatan är de höga partikelhalterna främst en konsekvens av kraftig trafik. Kommunens mål är därför att minska trafikens påverkan på luftmiljön utmed gatan.

Som du nämner pågår just nu arbetet med att ta fram en detaljplan för Folkungavallens andra etapp som bland annat omfattar tomten där den gamla simhallen tidigare låg. Detaljplanen ska möjliggöra ny bebyggelse mellan Hamngatan och området kring Tinnerbäcken och ansluta till de byggnationer som just nu pågår inom ramen för Folkungavallens första etapp. När kommunen planerar ny bebyggelse tas frågor som rör luftkvalitet alltid i beaktande. Inom ramen för arbetet med detaljplanen för Folkungavallens andra etapp kommer kommunen att beställa en luftkvalitetsutredning. Utredningens syfte är att utreda att ny bebyggelse inom planområdet inte riskerar bidra till att gränsvärdena för luftföroreningar överskrids.

Ibland måste vi prioritera att bygga på höjden för att lämna markytor tillgängliga för andra ändamål. Genom att strategiskt förtäta kan vi ta tillvara på befintlig infrastruktur som vägar och ledningar. Det skapar också bättre förutsättningar för hållbart resande – någonting som är viktigt för att förbättra luftkvaliteten i innerstaden. Genom strategisk förtätning bygger vi en socialt, ekonomiskt och miljömässigt mer hållbar stad.

Marie Hägglund, enhetschef på Klimatenheten, miljöavdelningen på Linköpings kommun