År 2022 visade mätningar att luften längs med Hamngatan i Linköping var den smutsigaste i hela Sverige – eller åtminstone bland de platser där man gjort mätningar.
Det man tittade på var halterna av så kallade PM10-partiklar, partiklar med en diameter på 10 mikrometer eller mindre. Partiklar av den här typen anses hälsofarliga att andas in.
Enligt rådande miljökrav får halterna av PM10 i luften ligga över 50 mikrogram/kubikmeter som högst 35 dygn på ett år. I Linköping överskreds nivån under minst 42 dygn år 2022, vilket alltså bryter mot lagstiftningen.
Naturvårdsverket krävde därför att man skulle ta fram en plan för hur problemet skulle åtgärdas. Det gjorde kommunen, och nu har planen slutligen också formellt antagits under tisdagens fullmäktigemöte.
I planen ingår dels att göra mer av sånt som man redan gör, exempelvis att sprida medel som binder damm för att sänka PM10-halterna i luften, och att blötlägga vägbanan i samband med sopning. Utöver det ska också hastighetsgränsen sänkas från 40 till 30 km/h nästa år. Exakt på vilken sträcka av gatan, och under vilken tid på året, som begränsningen ska gälla, återstår dock att utreda.
Dessutom gjordes en ändring av den ursprungliga planen så att mindre gator, gång- och cykelvägar intill Hamngatan ska saltas istället för att sandas. Detta efter att MP och C kommit med ändringsförslaget.
En åtgärd som orsakat särskild kontrovers är planen på att införa dubbdäcksförbud på gatan. Detta föra att minska slitaget på vägen och därmed också mängden PM10 som virvlar upp i luften. Men huruvida förbudet faktiskt kommer att genomföras återstår att se.
– Vi vill först se vilka lågt hängande frukter det finns för att lösa problemet, som sänkt hastighet och att trimma trafikljusen, sa ordförande i samhällsbyggnadsnämnden Stefan Erikson (M) efter att åtgärdsplanen presenterats.
Enligt planen kan dubbdäcksförbud införas som tidigast år 2028, och partierna i oppositionen går isär i sin syn på ett sådant förbud.
– Jag anser att S+M-styret har en direkt företagarfientlig och bilfientlig politik som bara kommer att slå negativt mot företagarna, säger Christ Dahlqvist (SD), gruppledare i Linköping.
Dubbdäcksförbud är enligt utredningen det mest effektiva sättet att förbättra luftkvaliteten. Sätter ni bilisters bekvämlighet framför människors hälsa?
– Nej det gör vi inte, för vi från SD föreslår samtidigt att man ska utreda andra alternativa möjligheter för att få ner partikelnivåerna på Hamngatan.
Dahlqvist nämner som exempel så kallad "grön våg", alltså att trafikljusen anpassas för att ge bilister grönt ljus flera korsningar i sträck.
Miljöpartiet tyckte istället att dubbdäcksförbudet borde införas redan till nästa vinter, för att förbättra luftkvaliteten.
– Det är som rökning ungefär. Ju tidigare du slutar röka, desto bättre är det ju för din hälsa, säger Gunnar Gustafsson (MP).
Är det meningsfullt att förbjuda dubbdäck på en gata? Flyttar man inte bara problemet till gator där dubbdäck är tillåtna då?
– Problemet för Hamngatan är att just där är luften instängd, så partikelhalterna blir höga. Plus att det är en del av innerstan där många människor vistas. Ute på de yttre ringarna är luftomsättningen bättre, så där blåser det här dammet bort.
Kommunens styre vill undvika dubbdäcksförbud så länge det går, men är redo att ta till åtgärden om inget annat skulle hjälpa.
– Vi har ingen ambition från Moderaterna eller Socialdemokraterna att införa ett dubbdäcksförbud om det inte uppenbarligen behövs. För det är något som påverkar både företagare och medborgare. Så det kommer inte att ske lättvindigt, utan det måste finnas ett uppenbart behov i så fall, säger Stefan Erikson.
Han pekar på att dubbdäcksförbud för med sig en rad praktiska problem.
– Polisen måste se till att det efterlevs, och de har idag väldigt många viktigare uppgifter att ta hand om. Företag som behöver dispens ska hanteras.
Även 2011 fick kommunen underkänt gällande PM10-halterna vid Hamngatan. Men att det varit för höga halter av partiklarna två gånger på 13 år är inte ett tillräckligt starkt argument för införa dubbdäcksförbud redan nu, tycker Stefan Erikson.
– Jag anser inte att det räcker för att kunna hävda att man ska införa en såhär drastisk åtgärd som innebär ganska stora konsekvenser. Man behöver ha mer på fötterna.