Svar på "Elkunder fick betala mer – när Linköpingsbolaget tog ut miljoner" (8/1):
Efter att ha läst granskningen av Bixias agerande under 2022 känns det djupt oroande och upprörande över det högst tvivelaktiga och oetiska handlande som framkommer. Även om det möjligtvis inte var direkt olagligt, något som berörda myndigheter bör utreda, så tyder allt på att det var en långt ifrån hedervärd och transparent verksamhet.
Vad som sticker ut är inte bara det faktum att Bixia tog ut 10 miljoner kronor från en av sina elpooler, utan även den bristande respekten gentemot kunderna och ägarna, som i slutändan är medborgarna i kommunen. Som medborgare i Linköpings kommun förväntar jag mig att företag som Bixia, som i grunden är ett kommunalt bolag, agerar på ett sätt som är förenligt med etik och ansvar gentemot sina ägare.
Frågan som nu måste ställas är var ansvaret ligger och vilka ansvariga personer inom Bixia, Tekniska verken och eventuellt vidare uppåt, som var medvetna om dessa handlingar och när de blev medvetna om dem. Det är avgörande att dessa frågor utreds ordentligt för att återställa förtroendet för bolaget och för att fastställa eventuella konsekvenser för de ansvariga.
Att Bixia är ett kommunalt bolag innebär att det ligger under politisk kontroll och styrning. Därför har vi som medborgare rätten att kräva att de ansvariga politikerna tar sitt ansvar och ser till att en noggrann utredning genomförs. Respekten gentemot medborgarna och ägarna, som i detta fall är vi själva, borde vara högsta prioritet.
Marknadsföringen av produkten, särskilt kring Bixia Framtid, framstår som minst sagt vilseledande och brister även den i transparens. Kunden har rätt att veta vad de betalar för och hur företaget hanterar sina ekonomiska affärer. Redan innan hösten 2022 måste de vetat att kunder skulle sitta med Svartepetter. Att dessutom inte informera kunderna om förändringarna och de åtgärder som vidtogs strider mot grundläggande principer om öppenhet och ärlighet gentemot sina kunder.
Denna situation kastar även en skugga över kommunala bolag och dess relation till medborgarna. Det är dags för en noga granskning av hur bolagen drivs och hur deras verksamhet påverkar oss som medborgare. Transparens och ansvar måste bli ledstjärnor för dessa bolag, och politikerna måste agera för att återupprätta medborgarnas förtroende. Även om de väljs att drivas affärsmässigt finns det gränser för hur långt man kan avvika från sitt samhällsansvar.
Vi förtjänar att veta sanningen och att endast undvika lagbrott är inte den nivå som förväntas i en kommunal verksamhet eller företag.