Svar på "Vi känner oss grundlurade med Bixias framtidsavtal" (24/5):
I Corren kunde man läsa om ytterligare en missnöjd kund med avtalet Framtid och om hur Bixias vd förklarar alla fördelar med avtalet. Jag är också fruktansvärt missnöjd över avtalets utformning som lovar runt men håller tunt. Men framför allt är jag missnöjd med kundtjänst försök att förklara de frågor jag vid flera tillfällen försökt få svar på. Samma kundtjänt som vd:n hyllar som mycket kompetent.
Första gången jag kontaktade kundtjänst slutade samtalet med att jag hade fler frågor efteråt än innan jag ringde. Jag blev upplyst om att hen inte hade riktigt koll själv eftersom ingen utförlig information hade gått ut internt. Jag kan inte påstå att mitt förtroende för Bixia blev bättre! Efter att ha mejlat ett antal gånger och bett om en mer djupgående förklaring om varför Bixia har en väsentligt dyrare prisbild än konkurrenterna, samt varför uppsägningstiden är 12 månader, gav jag upp. Förklaringarna från Bixia gav inga förklaringar mer än att det handlade om faktorer som Bixia inte kunde rå över.
Märkligt att Bixia lanserar en produkt som inte tillnärmelsevis tar hänsyn till eventuella faktorer i vår omvärld. Om priset på inhandlad el av Bixias experter går upp får jag som kund betala ett högre pris än konkurrenterna, om sedan priset på el går ner får jag som kund ändå betala ett högre pris. Givet att man då som kund undrar, när blir Bixias elpris på en ungefär nivå som konkurrenternas?
Bixias vd menar att det är beklagligt att utfallet inte blev som jag hoppats. En mening och sedan ska allt vara bra och glömt. Upplysningsvis kan jag säga att det är Bixia som i sin information och reklam för sin produkt framställer den som något nytt och revolutionerande där toppar kapas, men säger inget om att dalar också kapas. Vilseledande skulle jag vilja kalla det! En ny produkt finurligt lanserad i snygg förpackning där avsikten givetvis bara går ut på att tjäna pengar, men kundnyttan glömdes visst bort!
När det gäller uppsägningstiden på 12 månader är den helt orimlig! Men visar tydligt på det faktum att företagets mål är att binda upp sina kunder till det yttersta. Är man lite konspiratorisk lagd kan man undra om det är medvetet eftersom Bixia internt anade att produkten Framtid inte har någon framtid. Hur det är med den saken får Konsumentverket utreda då jag anmält denna långa uppsägningstid dit.