Efter att vi haft rörligt elpris från Tekniska verken sedan 1995, dök det i augusti ifjol upp ett erbjudande om nytt avtal – Bixia Framtid. Verkade lovande, det skulle kapa toppar och Bixias elhandelsexperter skulle handla framtidssäkrade elterminer.
Med några klick så hade vi bytt avtal. Första räkningen för september 2022 visade att Framtid var sex öre dyrare per kilowattimme jämfört med det rörliga. Ja, inte mycket att säga om. Nästa månads räkning visade att Framtid var 1,28 kronor dyrare per kWh! Kalldusch! Sent i höstas gick Bixias vd ut och erkände att en del formuleringar (bland annat tidsaspekten) i Framtidsavtalet inte var så lyckade och skulle ändras, men vad hjälper det oss nu?
Fram till och med april i år, under åtta månader, har vi sammanlagt betalat 3 580 kronor mera för Framtid jämfört med om vi behållit vårt rörliga. Vi känner oss grundlurade! Vi har en årsförbrukning på cirka 6 500 kwh.
Från Bixia har det kommit olika förklaringar om att elmarknaden hänger ihop i Europa, kärnkraften i Frankrike har stått stilla vilket drog upp priset, lite tomma gaslager i Europa och hur snabbt de kunde fyllas på med mera.
Hur tar man sig ur detta avtal? Det har visat sig att det är 12 månaders uppsägningstid från det datum man säger upp! I den avtalsbekräftelse man får vid tecknandet står det inte ett ord om detta och avtalet är ”tills vidare”. Det sägs att uppgiften står på hemsidan om man letar. Konkurrens- och Konsumentverket skriver: ”Uppsägningstiden för ett avtal som gäller tills vidare får inte vara oskäligt lång. Uppsägningstiden kan vara till exempel två veckor och högst en månad”. Enligt Avtalslagen 2020 pkt 10.1 ska ett tillsvidareavtal ha skälig uppsägningstid. Jag kan max tänka mig 3–4 månader som skälig! Har nu fått besked av Bixia att man kan ta en brytkostnad på cirka 1 500 kronor och komma ur avtalet direkt. Suck!
Snälla Bixia, be mig inte att kontakta er kundservice. Vill inte sitta i er jättelånga telefonkö igen eller vänta på mejlsvar i evighet. Vill ni förklara något, så får ni ringa mig.
Roger Hellström
Svar från Bixia:
Elpriserna är en viktig fråga för de allra flesta just nu, och det är förståeligt att känna sig besviken över att ett avtal inte fallit ut som man hoppats. Elmarknaden har under en period varit extrem, och vid det tillfälle du tecknade ditt avtal siades det om skyhöga priser framåt i tiden på grund av krisen i Ukraina, sinande gasdepåer i Europa, underhåll på kärnkraftverk och en kall vinter. 6–7 kronor per kWh befarades, och för att försöka förhindra det som för väldigt många kunde ha blivit en katastrof säkrade vi i det läget priser på maximalt omkring hälften av den kostnaden för våra kunder inom Bixia Framtid. Arbetet med prissäkringar påbörjas lång tid i förväg och byggs upp successivt med målet att ha så bra pris som möjligt. För att kunna skapa kontinuitet i det arbetet har Bixia Framtid en uppsägningstid om 12 månader.
Med facit i hand vet vi att större delen av vintern sedan blev precis tvärtom – varm, blåsig och blöt – och med stor tillgång till gas i Europa. Därför såg vi under en period en ovanligt stor skillnad mellan Bixia Framtid och det rörliga priset och det är klart att du och många med dig då blev besvikna, vilket vi beklagar.
I grund och botten blir det dock svårt att jämföra ett mer fast avtal som Bixia Framtid, med en rörlig produkt, även om vi förstår viljan att göra det. Att jämföra kortare perioder med varandra ger inte en rättvis bild av något av avtalen eftersom de i grund och botten är skapade för olika behov. Det ena ger en långsiktig trygghet genom att kapa både toppar och dalar, medan det andra ger en ökad flexibilitet men även en ökad sårbarhet, precis som när man binder eller inte binder sin bankränta. Följden blir att man försöker jämföra ett avtal vars grund är att skapa trygghet över tid, med ett vars grund är att vara föränderligt.
Vi anser att Bixia Framtid är en bra produkt som skapar möjlighet att planera sin ekonomi. I slutänden handlar det sedan om vad man om kund föredrar – ett rörligt pris, där man snabbt får ta del av svängningar nedåt men även blir mer påverkad om priset sticker iväg uppåt, eller långsiktig trygghet där man då ibland ligger högre än det rörliga priset men ibland även lägre.
Alla vill självklart inte kontakta vår kundtjänst, men för er som läser vårt svar och går med liknande tankar, vill vi ändå lyfta att den finns tillgänglig och har mycket hög kompetens för att hjälpa både nya och existerande kunder.
Pär Kaller, vd Bixia