Svar på ”Stoppa nollningen nu!”
Ännu en höst. Ännu en traditionslös förbudsivrare. Till storms mot gymnasienollningen. Detta år kanske med hederskultur som grund för första gången? Det är alltid viktigt att debattera vilket samhälle vi vill ha.
Traditioner grundas på värderingar, inbjuder till delaktighet, inkludering och kontinuitet. I Linköping är några få läroverkstraditioner fortfarande levande – på vissa skolor. Levande traditioner uppdateras och anpassas till samhällets normer allteftersom men är också värdeskapande över tid.
I gymnasievalet är således skillnaderna mellan skolorna tydliga. På Berzan till exempel präglas inställning och anda av att man är välkommen att vara precis som man är, märkeskläder är inte allt och man får gärna "nörda" ner sig i något specialintresse – helst tillsammans med flera i någon av skolans många föreningar.
Min dotter har nyligen både valt gymnasieskola och upplevt "inspark". Hon och såvitt känt, alla hennes kamrater uppskattade introduktionen. Respektfullt och individuellt bemötande, transparens, delaktighet och drog- och alkoholfritt - självklarheter på Berzeliusskolan.
Förekomst av enstaka snedsteg– framför allt på andra skolor – motiverar inte totalförbud. Det är bara ett reflexmässigt uttryck för svenskt totalitärt vänstertänkande; viktigast att det blir lika dåligt för alla än att tillåta att det är bra för flertalet. Bevara oss därför från ohejdade förbudsivrare, inskränkta moralister, värde-nihilister m fl. Hederskultur? Nej, tack!
Det är eleverna själva som genom levande traditioner över tid skapat den skolanda som präglar Berzan idag. Och själv känner jag igen mig från 80/90-talets Berzan och den då benämnda ”Skändningskommittén”, som arbetade tätt med skolledning, faddrar och med utvärdering av ”nollningen” hos förstaårsstudenterna, som dokumenterades och fördes över till nästa års kommitté. Så verkar det fungera fortfarande. Om än med mindre utmanande benämningar idag.
Självklart måste insparken vara lagom gränsöverskridande och spännande. Min egen dotter såg fram mot nollningen, hade jättekul så länge den pågick och blev ännu en bärare av skolans värderingar med många nya vänskapsband.
Lyssna in och respektera eleverna åsikter och önskemål. Uppmuntra och belöna engagerade sistaårsstudenter. Bevara och värna Linköpings levande traditioner.