Behov av fler järnvägar – men inte Ostlänken

Ostlänken borde lagts ner samtidigt som spåren söderut lades ner, menar insändarskribenten.

Ostlänken borde lagts ner samtidigt som spåren söderut lades ner, menar insändarskribenten.

Foto: Thomas Möller

Insändare2024-03-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Ostlänken är visst samhällsnyttig" (18/3):

Vi tog en tågresa Linköping–Stockholm i början av mars med byte i Norrköping. 

Vi hade platsbiljetter. Tåget hade två eller tre vagnar, men vi var inte flera resenärer än att vi hade fått plats på ett vanligt pendeltåg. Tåget stannade på flera platser och vi hade en fin resa.

Järnvägsförespråkaren i ÖC har rätt, vi har säkert behov av flera järnvägar längs E4 för att avlasta mycket av den tunga kontainertrafiken. 

Ostlänken däremot är ju bara en rest från det storstiliga projektet med snabbtåg mellan storstäderna. Linköping ville också bli en storstad, med trafik genom staden. Ostlänken borde lagts ner samtidigt som spåren söderut lades ner.

Undrar varför Vägverket, Länsstyrelsen och Linköpings kommun fortfarande kostar på både pengar, tid och arbete på ett redan föråldrat projekt?