Äntligen blir det farthinder i Ålerydsrondellen

Eftersom man som cyklist inte har krav på sig att kunna trafikregler, eller ens kunna läsa, så hjälper skyltning föga. Man måste följaktligen bygga fysiska hinder för att få alla trafikanter att följa regler, skriver en trafikant.

Jag passerar ofta cirkulationsplatsen i Åleryd och kan konstatera att de flesta bilister håller lagstadgade 30 km/h. Men cyklister kan komma farande i både 40- och 50 km/h, menar insändarskribenten.

Jag passerar ofta cirkulationsplatsen i Åleryd och kan konstatera att de flesta bilister håller lagstadgade 30 km/h. Men cyklister kan komma farande i både 40- och 50 km/h, menar insändarskribenten.

Foto: Åke Alvin

Insändare2024-12-03 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Cykelpendlandet ökar i Linköping – här byggs flera nya vägar" (31/11):

Trafikplanerarna i kommunen har äntligen tänkt till för att begränsa olycksrisken i ovannämnda rondell. Och jag förutsätter att man avser bygga farthinder för cyklister. 

Jag passerar ofta cirkulationsplatsen i Åleryd och kan konstatera att de flesta bilister håller lagstadgade 30 km/h. Men cyklister kan komma farande i både 40- och 50 km/h. 

Eftersom man som cyklist inte har krav på sig att kunna trafikregler, eller ens kunna läsa, så hjälper skyltning föga. Man måste följaktligen bygga fysiska hinder för att få alla trafikanter att följa regler, så vi kan uppnå Trafikverkets mål om en nollvision.

Då jag, som många andra, tillhör flera olika typer av trafikant ute på våra vägar så kommer här några tips:

Är du gångtrafikant: Förse dig med en eller flera reflexer så har du chans att bli upptäckt i trafiken, nu när det är mörkt större delen av dagen.

Är du cyklist: Tack för att du har lyse på cykeln, men gör dig besväret att ställa ifrån dig cykeln och gå 10 meter framför densamma. Blir du då bländad, så ställ om lampan. Det är viktigt vid nya superstarka lampor. Det är i lag förbjudet att blända andra trafikanter.

Är du bilist: Om du har autoläge på bilens belysning, se då till att bakljusen lyser vid dis, dimma eller nedsatt sikt (lagkrav). Jag är trött på att lite sent upptäcka ”osynliga” bilar.

Med förhoppning om en varm och trevlig stämning ute på våra vägar nu under den mörka årstiden.