– Linköping placerar sig allt som oftast högt upp på rankingen över Sveriges bästa cykelstäder men det är klart att det finns utmaningar. Jag tror den största utmaningen handlar om platsbrist. Det är många som ska samsas på Linköpings gator, säger Jonas Sjöholm, trafikstrateg på Linköpings kommun.
Det är en härligt frisk höstmorgon. Vid korsningen Hunnebergsgatan-Östgötagatan har det uppskattats att runt 2500 cyklister passerar dagligen. Och idag är inget undantag.
– Cyklandet i Linköping ökar stadigt. Det är många faktorer som ligger bakom det. Elcyklarna är en faktor, och en annan handlar om att fler inser hälsofördelarna med att cykla, säger Martin Johansson, trafikplanerare vid Linköpings kommun samtidigt som tiotalet cyklister rullar förbi bakom.
Ett ökat cyklande innebär också en ökad press på kommunen att rusta upp och underhålla Linköpings cykelvägar. Du som cyklar i Linköping har säkert märkt bland annat de breddade cykelstråken i exempelvis Vidingsjö, Braskens Bro och Rydsskogen. Förra året genomfördes också en stor upprustning av cykelstråket vid Tinnerbäcken.
– Det har varit väldigt lyckat. Just för de större cykelstråken har vi också kunnat få bidrag från staten för att bygga. De har hjälpt till med halva kostnaden. Nu finns inte den möjligheten längre. Tyvärr, säger Sjöholm.
Men upprustningar och nya cykelstråk är på gång (hela listan finns längst ned i artikeln). Bland annat för att minska antalet olyckor.
– Som exempelvis vid Åleryds- och Drottningrondellen. Där planerar vi att bygga fartdämpande åtgärder för bilarna för att sänka hastigheten. Det är en viktig åtgärd, säger Sjöholm.
– Vi ska också reglera om en gata i Hejdegården till cykelgata. Det innebär bland annat att motordrivna fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken och har väjningsplikt vid infart på cykelgatan, säger Johansson.
Om det för bara ett par år sedan var primärt bilister, cyklister och gångare som trängdes på Linköpings gator har idag antalet fordon ökat. Elcyklar och elsparkcyklar är idag frekvent förekommande på Linköpings gator – något som också kan påverka olycksrisken.
– Faktiskt så är det inte elcyklar som orsakar de flesta olyckorna. Visst kan man tro att hastigheten ökar men de allra flesta elcyklar når bara upp till max 25 kilometer i timmen. Istället är de vanligaste olyckorna singelolyckor där folk välter med cykeln, säger Sjöholm.
– Det är också oftast gåendes som känner att cyklisterna kommer för snabbt och kör för nära. Där är det viktigt att öka avståndet mellan gångare och cyklister.
Morgonrusningen rullar förbi, utan tillbud, utanför Linköpings stadsbibliotek. Korsningen här är dock ett exempel på när cykelvägar korsar varandra, utan rödljus. Något som kan kännas osäkert för både gångare och cyklister.
– Cykelvägar som korsar varandra, som här vid Hunnebergsgatan – Östgötagatan är något vi behöver titta närmare på och kanske borde vi jobba mer med väjningsplikt. Så är det exempelvis på de större cykelstråken här i stan. Där gör vi det tydligt vilken cykelväg som ska ses som huvudled, säger Sjöholm.
Vad får ni flest klagomål på?
– Det handlar om drift och underhåll. Folk vill att vi kommer och ser till vägarna, just nu är det till exempel många som vill att vi ska röja bort löven från gatorna. Det är jättebra att folk hör av sig, säger Johansson.
Om ni skulle få en obegränsad budget för att göra Linköping till världens bästa cykelstad? Vad skulle ni göra?
– Oj. Den frågan har jag aldrig fått. Men de här cykellänkarna som vi har byggt, de har funkat väldigt bra. Kanske att vi skulle få mer sådana. Och med en obegränsad budget så kanske gratis cyklar till alla Linköpingsbor, ler Sjöholm.
URVAL AV UPPRUSTNINGAR/NYA VÄGAR I LINKÖPING UNDER 2025
- Gång och cykelvägen vid Rydsvägen ska breddas
- Björkovägen utanför Ljungsbro – sammansvetsa Berg med Olstorps motionscentrum
- Cykelväg vid Ullevileden i Tornby
- Cykelfartsgata genom Hejdegården
Säkrare passager för cyklister vid Ålerydsrondellen och Drottningrondellen.