Svar på insändaren "Mamman: Ingen elev stängs av – inte ens efter grov misshandel" (17/1):
“Vi vill akut lyfta frågan om trygghetsarbete och arbetsmiljö på Vist skola. Vi har, flertalet gånger, sedan föregående läsår försökt att lyfta frågan med nuvarande rektor på Vist skola, men upplever att vi varken blivit lyssnade på, blivit tagna på allvar eller har fått svar på våra frågor.”
Så började det klagomål som vi 15 föräldrar skickade in till kommunen i september föregående år. Ett flertal artiklar och insändare i Corren har därefter tillkommit, där även utbildningsförvaltningen till sist uttalar sig.
I sitt svar börjar de med att lyfta hur alla elever har rätt till en trygg skolmiljö samt utbildningsförvaltningens ansvar att säkerställa att skolor ges rätt förutsättningar för att upprätthålla trygghet och studiero. Vi undrar hur skolledningen, så fatalt, kan ha brustit i denna tillsyn under mer än två års tid trots återupprepade anmälningar om kränkningar samt vädjan från både lärare och föräldrar?
Enda anledningen till att rutiner och åtgärder infördes alls var efter att flertalet anmälningar till sist fällt dem på ett antal punkter efter utredning. Ledningen har motvilligt accepterat kraven från utredningen och kan fortfarande inte redovisa en tydlig och handlingskraftig plan för hur man ska komma till rätta med påvisade brister. Ingen tidsplan finns för hur snart man åter ska vara på banan med den undervisning och skolgång som eleverna, oavsett förutsättningar, har rätt till enligt lag.
Det är ett, från vår sida, märkligt uttalande från Christel Horsak och Lina Rahm då de skriver att:
”Vi vill att du som vårdnadshavare hör av dig till ditt barns skola om du upplever att det är en otrygg miljö för barnen.”
Vad är det Lina Rahm och Christel Horsak inte förstår? Vi föräldrar har ju inte försökt något annat i över ett års tid!
Ledningen har nu lovat öppenhet och transparens, men kan bara uttrycka sig med lull-lull-formuleringar om verksamheten och åtgärder som hade varit tillräckliga om skolan inte befunnit sig i en krissituation! Trots den brådskande situationen hänvisar man till att arbetet med att återupprätta skolans verksamhet kommer att ta lång tid.
I svaret från utbildningsförvaltningen har argumentet omformulerats till att man jobbar långsiktigt med sina åtgärder. I själva verket skulle man även kunna tolka det som en förskönande omskrivning av att man i realiteten är saktfärdig. Frågan som också uppstår är varför man inte har arbetat långsiktigt med sina åtgärder hela tiden? Och vad hade hänt om inte föräldrar skickat in klagomålet till kommunen?
Nuvarande ledning är inte längre nytillkomna på sina positioner, utan har haft över två år på sig att forma verksamheten på Vist skola. Under denna tid har problemen i stället eskalerat från att ha varit fullt hanterbara. Populationen barn i Sturefors har inte större problem med skolgången än vad man har i liknande områden.
Vi ser att våra barn fortsatt mår mycket dåligt i den skolmiljö som just nu erbjuds på Vist skola. Barn som dagligen tvingas vistas i en miljö där gemenskap, glädje och möjligheter till lärande för länge sedan försvunnit. Hur länge ska barnen behöva vänta innan de får den trygga och innehållsrika skolgång de faktiskt har rätt till?
"Föräldragruppen"
Svar från Linköpings kommun:
Vi förstår att förbättringsarbetet kan kännas långsamt, särskilt när det gäller trygghet och skolmiljö. Under en tid har Vist skola saknat viktiga funktioner inom skolledning och elevhälsa, vilket har gjort det svårare att skapa en trygg och säker miljö för eleverna. Sedan dessa funktioner har kommit på plats har arbetet fokuserat på att förbättra rutiner och skapa en hållbar trygghet. Vi är medvetna om att resultat kan ta tid att märka, men vi ser att skolledningen arbetar aktivt för att åtgärda bristerna.
Som ett konkret exempel på de förändringar som har genomförts, har skolan stärkt med en tydlig rutin för att anmäla och utreda kränkningar. Dessutom har eleverna varit delaktiga i att uppdatera skolans ordningsregler. Enligt skolans beskrivningar har det lett till en viktig förståelse och ett engagemang för varför reglerna är viktiga för att skapa en trygg skolmiljö.
Vi är också medvetna om vikten av särskilt stöd för elever med behov av anpassningar. För att möta detta behov har skolan skapat en särskild undervisningsgrupp för elever i årskurs 4–6 som har extra behov. Detta ger eleverna en mer anpassad och trygg lärmiljö. Skolan har stärkt bemanningen där behoven är som störst för att ge eleverna bättre stöd.
Vi vill också påminna om att skolornas trygghetsarbete alltid måste ta hänsyn till alla elever, vilket innebär att vi inte kan gå in på detaljer kring enskilda situationer eller elever.
Har ni fortsatt funderingar och frågor är ni välkomna att kontakta mentor, elevhälsa, skolledning eller oss för en konstruktiv dialog. Vi kommer att fortsätta vårt arbete med att stödja skolledningen i att förbättra skolmiljön.
Lina Rahm, områdeschef grundskola
Christel Horsak, avdelningschef grundskola