Det är med ledsamhet jag läser kommentarerna på artiklarna kring situationen på Vist skola. Självfallet ligger en stor del i föräldraansvaret och det finns en hel del föräldrar med barn på Vist skola som skulle behöva rycka upp sig och börja vara auktoritär förälder i stället för någon rolig, trevlig kompis. Men det som är tråkigt att läsa är tvivlet hos vissa individer, som att situationen på Vist skola skulle vara påhittad eller uppblåst för att skapa någon typ av dramaturgisk historia.
För två år sedan tillträdde den ledning av rektorer som sitter just nu. Fokuset har varit från ledningens sida att undvika in i det längsta att behöva ta till åtgärder mot elever som bryter mot skolans regler.
I dag finns många barn på Vist skola bland de högsta stegen på en så kallad åtgärdstrappa. När en elev når denna nivå av trappan har eleven sedan innan fått flertalet tillsägelser och möten. Eleven ska sedan om det oönskade beteendet fortsätter stängas av när klättringen på trappan fortsätter. Någon avstängning av elever sker inte på Vist skola – inte ens för de elever som grovt misshandlar andra på skolans område. I stället belönas dessa barn med att sitta i ett avskilt grupprum med en laptop och dataspel.
Efter höstens utredning där skolan fick nerslag på 30 punkter har ingen förändring på skolan skett. Vi vårdnadshavare får små söta veckobrev från ledningen utan att detta leder till något konkret agerande eller någon vilja till att förändra situationen.
Under ett föräldramöte bad ledningen om förtroende från oss vårdnadshavare. Vi krävde då att få en ursäkt för att skolan under dessa två år rasat samman fullständigt, men det fanns inga intentioner att göra detta då inga fel har begåtts. Under samma föräldramöte förbjöds vårdnadshavare att besöka skolan fortsättningsvis då ledningen vill jobba ensamma med problemen utan insyn. ”Vi vårdnadshavare skapar bara oro”, var svaret.
Jag hoppas att ni som läser detta förstår att hur sjukt detta än må låta så är detta vår verklighet. Att se sitt barn fysiskt ta skada är en förälders värsta mardröm och inget jag önskar att någon ska behöva gå igenom.
Jag önskar också att utbildningsförvaltningen läser detta och gärna ger er syn på situationen och hur länge en ledning av detta slag får fortsätta att fördärva på Vist skola?
"Kämpande mamma"
Svar från Linköpings kommun:
Vi vill börja med att lyfta att alla elever har rätt till en trygg skolmiljö. Det är vårt ansvar som utbildningsförvaltning att säkerställa att skolor får det stöd de behöver för att hantera utmaningar och skapa förutsättningar för både trygghet och studiero.
När en skola identifierar större brister, som på Vist skola, aktiveras stöd från förvaltningen på flera olika nivåer. Vi erbjuder bland annat hjälp med att analysera läget för att kunna vidta rätt åtgärder för både skolledning och personal. Vi behöver följa upp insatser som görs med regelbundna avstämningar för att säkerställa framsteg. Vi analyserar kontinuerligt data från exempelvis trygghetsmätningar, rapporterade kränkningar och enkäter från elever och medarbetare.
På Vist skola ser vi att det redan har skett förbättringar utifrån de åtgärder som gjorts. Trygghetsteamet har fått mer stöd och skolans rutiner för att hantera kränkande behandling har uppdaterats. Tillsammans med eleverna har skolan gått igenom och ändrat både klassrumsregler och ordningsregler. De nya reglerna används nu på ett tydligt sätt i undervisningen. En särskild undervisningsgrupp har också inrättats för elever i behov av extra stöd, och ett arbete med att förbättra fysiska miljöer som upplevts som otrygga har påbörjats. Skolledningen har även arbetat för att förbättra dialogen med vårdnadshavare genom veckobrev, extra föräldramöten och samverkansråd.
I de fall där situationer blir allvarliga, och andra åtgärder inte får önskad effekt, kan skolan behöva vidta ytterligare åtgärder för att hantera situationen på ett ansvarsfullt sätt. En sådan åtgärd kan vara tillfällig avstängning av en elev, vilket kan bli aktuellt i fall av allvarligt beteende, såsom grovt våld.
Skolverket klargör att rektorn i sådana fall får stänga av en elev tillfälligt, men att avstängningen aldrig får vara längre än en vecka och inte får upprepas fler än två gånger per kalenderhalvår. Innan rektorn kan stänga av en elev måste skolan dock alltid pröva andra lösningar, som tillsägelser och varningar, för att säkerställa att avstängning är en sista utväg.
Det är viktigt att förstå att arbetet med att förbättra tryggheten och studieron på en skola är ett långsiktigt åtagande. Att skapa varaktiga förändringar kräver att åtgärder genomförs systematiskt och följs upp noggrant för att säkerställa att de ger effekt. Förvaltningen kommer fortsatt att stödja Vist skola i detta arbete och säkerställa att de framsteg som görs också blir hållbara över tid.
Vi vet att skolledningen på Vist skola arbetar målmedvetet för att åtgärda de brister som identifierats, och vi följer upp dessa och kommer fortsätta göra så.
Vi vill att du som vårdnadshavare hör av dig till ditt barns skola om du upplever att det är en otrygg miljö för barnen. Det är så vi skapar en tryggare och mer inspirerande miljö för alla barn, genom en konstruktiv dialog mellan vårdnadshavare och skola.
Lina Rahm, områdeschef grundskola
Christel Horsak, avdelningschef grundskola