Utgå från fakta om hur verkligheten i skolorna ser ut

Debatt2022-09-08 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Kaos syftar på riktiga problem" (6/9):

Det glädjer mig att SD:s “kaos” inte avser Katedralskolan, trots den olyckliga illustrationen, men det är dock fortfarande svårt, även efter SD:s replik, att se vad det är för kaos som avses i Linköpings skolor. SD nämner nedläggningen av Skäggetorpsskolan som ett exempel på en “extrem situation” av “kaos”. Att elever från Skäggetorpsskolan får möjligheten att stärka sina kunskaper i svenska i stället för att vara kvar i en miljö som inte främjar språkutvecklingen är ju motsatsen till kaos. Vägen in till ett fungerande liv med egenförsörjning är kunskap och språket är nyckeln till det. 

Igen är tonläget högt från SD men faktum är att de inte kan peka på en enda omständighet som tyder på att skolorna skulle fungera så illa att “kaos” är rätt beskrivning. Linköpingslistan menar att vi har bra skolor i Linköping och vi kommer jobba för att de ska bli ännu bättre för både elever och lärare. En förutsättning för ett framgångsrikt förbättringsarbete är dock att man utgår från fakta om hur verkligheten på skolorna ser ut.